Berlingske Business

Kinas yuan kommer i fint selskab

FILE CHINA IMF RENMINBI RESERVE CURRENCY
Foto:

Den Internationale Valutafond (IMF) besluttede mandag, at den kinesiske valuta, yuanen, skal være den femte finger i håndfulden af den finansielle verdens reservevalutaer.

Kina bliver nu belønnet for sine økonomiske reformer og nye finansielle åbenhed. Præmien er, at Den Internationale Valutafonds (IMF) har besluttet at optage den kinesiske valuta, yuan eller renminbi, i kurven af verdens hovedvalutaer - eller reservevalutaer - sammen med den amerikanske dollar, euroen, det britiske pund og den japanske yen.

Yuanen bliver optaget i den såkaldte SDR-kurv (Special Drawing rights) og bliver fra oktober 2016 en elitevaluta i det globale finansmarked.

CHINA-ECONOMY-MONEY

»Optagelsen af renminbien i SDR er en klar indikation på, at reformerne er blevet implementeret og fortsat vil blive implementeret,« siger IMF-chefen Christine Lagarde om det reformarbejde, der nu fører til optagelsen af den kinesiske valuta.

Den kinesiske centralbank opfatter selv optagelsen som et signal om, at det internationale samfund forventer, at Kina skal spille en større rolle i verdensøkonomien.

CHINA-ECONOMY/

Økonomer vurderer, at yuanens optagelse i SDR først og fremmest kommer til at gå ud over euroen. Optagelsen af yanen betyder nemlig, at der bliver ændret på de nuværende fire reservevalutaers indbyrdes vægt i kurven.

Dollaren kommer til at stå for 41,7 pct. mod de hidtidige 41,9 pct. af SDR. Den japanske yens andel falder fra 9,4 pct. til 8,33 pct. og britiske pund fra 11,3 pct. til 8,09 pct. Euroens andel bliver reduceres mest, nemlig til 30,93 pct. fra 37,4 pct., så der bliver plads til yuanen med en vægt, der er lidt tungere end pundet og yenen.

 

 

Den Internationale Valutafond (IMF)

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen