Berlingske Business

Kinas vækst må ikke komme under 7 procent

Keqiang
Kinas premierminister Li Keqiang signalerer, at der vil blive tale om vækststøtte, såfremt det måtte blive nødvendigt. Foto:

Den kinesiske premierminister Li Keqiang siger, at »den nedre grænse« for Kinas BNP-vækst er 7 procent.

Det skriver avisen Beijing News tirsdag.

Samtidig fastslår Li Keqiang, at 7 procents vækst er den ultimative bundgrænse for regeringens tolerance over for en økonomisk afmatning.

Dermed signalerer de kinesiske ledere, at der vil blive tale om vækststøtte, såfremt det måtte blive nødvendigt.

En økonomisk ekspansion under 7 pct. vil ikke blive tolereret, fordi Kina nødt til at fremstå som et moderat velstående samfund i 2020, fremgår det af en kommentar fra Li på et møde med økonomer for nyligt, og som er offentliggjort i det officielle Xinhua News Agency.

»Kommentaren bekræfter, at regeringens acceptable interval for væksten i år er mellem 7 og 7,5 pct. I takt med den økonomiske vækst aftager til under 7,5 pct., vil regeringens politiske fokus gradvis flyttes mod en stabilisering af væksten,« siger økonom Chang Jian fra Barclays i Hongkong.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen