Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Kinas rigeste mand har lige erklæret krig mod Disney

kina
Wang Jianlin er CEO for konsortiet Wanda Group, et multinationalt konglomerat og en af verdens største ejendomsselskaber. Men Wanda Group beskæftiger sig også med at opføre forlystelsesparker, og her kæmper man i øjeblikket en indædt kamp mod mægtige Disney fra USA. Foto:

På kinesisk jord udspiller der sig i øjeblikket en bemærkelsesværdig kamp mellem to giganter inden for forlystelsesparker på kinesisk jord.

Der kan være god grund til at spidse ørerne en ekstra gang, når en 61-årig forretningsmand med en formue i omegnen af 230 milliarder tager ordet. Og der kan vel nok være endnu bedre grund til at lytte opmærksomt, hvis samme person slet og ret erklærer krig.

Wang Jianlin er CEO for konsortiet Wanda Group, et multinationalt konglomerat og en af verdens største ejendomsselskaber. Men Wanda Group beskæftiger sig også med at opføre forlystelsesparker, og her kæmper man i øjeblikket en indædt kamp mod mægtige Disney fra USA.

Årsagen er, at Disney tilbage i juni åbnede en temapark i Shanghai, hvormed den amerikanske underholdningsgigant for første gang entrerede på kinesisk jord. Men dermed bevægede man sig ind på Wanda-land, og Wang Jianlin er tilsyneladende ikke typen, der holder sig til de traditionelle, diplomatiske vendinger, når ny konkurrence byder sig til.

»En enkelt tiger kan ikke hamle op med et kobbel ulve,« sagde han tilbage i maj på kinesisk TV med henvisning til, at Disney foreløbig har én enkelt forlystelsespark, mens Wanda Group selv planlægger at åbne 18-20 stykker fordelt over hele landet. Få dage efter Disney slog dørene op til sin park i Shanghai, åbnede Wanda Group en ny park i storbyen Nanchang til en samlet værdi af cirka 21 milliarder danske kroner.

DISNEY-CHINA

Han mente samtidig, at Disney havde fejllæst det kinesiske marked og gjorde grin med det faktum, at den amerikanske underholdningsgigant har opført en udendørs park i en by med regnvåde somre og kolde vintre.

Og i nok et interview - der blev transmitteret for få dage siden - skærpede Wang Jianlin tonen ved at åbenbare en ambition om at gøre Disneys temaparker over hele verden »urentabel i løbet af to årtier«, skriver netmediet Quartz.

Måden, det skal ske på, er ved at bygge så mange nye forlystelsesparker, at gæsterne bliver suget ud fra Disneys park.

»Hvis Disney vil forsøge at vinde en hånd, vil vi afskære dem fra det ved at bygge flere forlystelsesparker,« siger Wang Jianlin med en reference til det populære kinesiske spil, mahjong.

Disney har hidtil afstået fra at kommentere provokationerne fra Wanda Group og Wang Jianlin.

CHIN

Et kæmpemarked

Provokationerne står dog sandsynligvis på ryggen af en reel ængstelse for konkurrencen. Jennifer So, turismeanalytiker baseret i Hong Kong, siger til finansmediet Bloomberg, at Disneys ankomst er en reel trussel.

»Wanda er for alvor truet af Disney. Wanda har endnu ikke bevist, at de evner at køre en forlystelsespark, og de skal have fundet det rigtige ledelsesteam,« vurderede Jennifer So tilbage i maj.

Og det er ikke småpenge, der er på spil. Den kinesiske turistindustri menes samlet at omsætte for svimlende 4 billioner (altså 4.000 milliarder) hvert år. Og i takt med den kinesiske middelklasse vokser, ventes det, at det tal i 2020 være fordoblet.

Kampen har allerede haft en juridisk slagside, da Disney har varslet et søgsmål, da man mener, at Wanda Group har kopieret flere af Disneys figurer i deres parker i Kina.

Billede 1

Derudover synes den også at rumme en kulturel konflikt. Wang Jianling lægger i flere interviews ikke skjul på sin foragt for »udlændinge«, der vil bestemme i Kina, og han udpensler det som sit ultimative mål at »gøre op med en verden, hvor udlændinge dikterer reglerne«. Han kritiserer også sine egne landsmænd for at være »besat af udenlandske ting og følgagtige over for udlændinge«.

Selvom konflikten i øjeblikket blot udspiller sig på kinesisk jord, kan det meget snart ændre sig. I hvert fald barsler Wanda Group med planer om at opføre en forlystelsespark i Paris, hvor der som bekendt allerede er et Disneyland.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen