Berlingske Business

Kinas forsøg på at tiltrække udenlandske investorer slår fejl

CHINA-ECONOMY-INDUSTRY
Beijing 14. juni 2018. Foto:

Den kinesiske regering formåede kun at overtale en enkelt af de 287 »kvalificerede« udenlandske institutionelle investorer til at lægge flere penge i landets aktiemarked i sidste måned, viser data fra valutakontrolmyndighederne.

Det skriver The South China Morning Post.

Sydkoreas KB Asset Management øgede selskabets kvote med 1 mia. dollar, mens de resterende 286 virksomheder, heriblandt Goldman Sachs, JPMorgan, HSBC og UBS, efterlod deres positioner uændrede.

Den kinesiske centralbank og statsadministrationen for udenlandsk valutahandel, SAFE, ændrede for to uger siden reglerne for deres QFII-program, der er med til at sørge for, at udenlandske institutionelle investorer kan handle med kinesiske aktier og obligationer. Ændringen blev foretaget i et forsøg på at tiltrække flere udenlandske midler til Kina.

De fortsat stigende spændinger mellem USA og Kina har imidlertid ramt de kinesiske aktier hårdt, og det ledende indeks i Shanghai nåede sidste uge det laveste niveau i to år. Den amerikanske præsident, Donald Trump, forventes i denne uge at indføre den varslede importafgift på 25 pct. på kinesiske varer for 34 mia. dollar, hvor Kina har svoret at tage gengælde.

Ifølge Louis Kujis, som er Asien-cheføkonom hos Oxford Economics, blev den svækkede kinesiske yuan og skredet på aktiemarkedet betragtet som en trussel af investorer, med den tilføjelse, at den kinesiske centralbank måske vil tage yderligere drastiske skridt for at støtte valutaen.

»Et fortsat pres på Kinas udenlandske valutahandel og aktiemarked sammen med en yderligere forværret indstilling repræsenterer en stor risiko for det kinesiske marked og andre steder,« siger Louis Kujis til The South China Morning Post.

Sidste måned annoncerede Kina en løsgørelse, der vil gøre det nemmere for QFII-selskaber at flytte penge ud af landet ved at løfte loftet for pengeoverførsler og "lock-up"-perioden på tre måneder.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen