Berlingske Business

Kinas fald i importen stiger voldsomt

CHINA-ECONOMY/TRADE
Den kinesiske økonomi viser igen tegn på en markant opbremsning. Det fremgår af de seneste data for den kinesiske import og eksport, hvor et kraftigt fald i importen giver sig udslag i et større handelsoverskud end ventet. FOTO: Fabrik i Lianyungang, 6. september 2015 Foto:

Den kinesiske økonomi viser igen tegn på en markant opbremsning. Det fremgår af de seneste data for den kinesiske import og eksport, hvor et kraftigt fald i importen giver sig udslag i et større handelsoverskud end ventet.

Målt i dollar faldt importen 13,8 pct. i august efter et fald på 8,1 pct måneden før. Samtidig faldt eksporten 5,5 pct. efter et drop på 8,3 pct. i juli.

Analytikerne havde ventet et fald i importen på 7,9 pct., mens eksporten var estimeret til at falde 6,6 pct.

Ses der på dataene opgjort i yuan, var faldene endnu større. Importen faldt 14,3 pct., mens eksporten gik 6,1 pct. ned.

US-JACK-LEW-TAKES-PART-IN-EVENT-MARKING-5TH-ANNIVERSARY-OF-DODD-

- Kina står til at misse dette års mål for eksportvæksten, og der vil være nogen hjælp at hente for den økonomisk vækst fra den eksterne efterspørgsel, siger økonom Liu Xuezhi fra Bank of Communications Co. i Shanghai til Bloomberg News.

Økonomen påpeger, at "Kinas beskedne yuan-devaluering" endnu ikke har haft nogen effekt på eksporten.

Samlet viser Kinas handelsbalance for august et overskud på 60,2 mia. dollar mod juli-overskuddet på 43,0 mia. dollar. Her havde analytikerne ventet et plus på 48 mia. dollar.

BRITAIN-CHINA-ECONOMY-TRADE-DIPLOMACY

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen