Berlingske Business

Kinas fald i importen stiger til hye højder

CHINA NATIONAL DAY
Foto:

Den kinesiske økonomi viser igen tegn på en markant opbremsning i alt fald, når det gælder den indenlandske aktivitet.

Det fremgår af de seneste data for den kinesiske import og eksport, hvor et kraftigt - og accelererende - fald i importen giver sig udslag i et større handelsoverskud end ventet.

Målt i yuan faldt importen 17,7 pct. i september efter et fald på 14,3 pct. i august. Til gengæld faldt eksporten "kun" 1,1 pct. efter et drop på 6,1 pct. måneden før.

Analytikerne havde ventet et fald i importen på 16,5 pct., mens eksporten var estimeret til at falde 7,4 pct.

»Importvækst forbliver træg, hvilket tyder på en svækkelse i den indenlandske efterspørgsel, hvor især investeringsaktiviteten falder. Vi fastholder vores opfattelse af, at BNP-væksten vil falde til 6,7 pct. i tredje kvartal«, siger økonom Yang Zhao fra Nomura Holdings i Hongkong til Bloomberg News.

Ses der på dataene i dollarbaserede tal, er faldet i importen endnu værre. Importen faldt 20,4 pct. i september efter et fald på 13,8 pct. i august. Samtidig faldt eksporten 3,7 pct. efter et drop på 5,5 pct. måneden før.

Analytikerne havde her ventet et fald i importen på 16,0 pct., mens eksporten var estimeret til at falde 6,0 pct.

Samlet viser Kinas handelsbalance for september et overskud på 376,2 mia. yuan mod august-overskuddet på 368,0 mia. yuan. Her havde analytikerne ventet et overskud på 292,4 mia. yuan.

I dollar var overskuddet på 60,3 mia. dollar mod det ventede 48,2 mia. dollar.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen