Berlingske Business

Kinas vækst kører på sporet trods handelskrig med USA

Kina klar til at møde USA i handelsstrid
USA's præsident, Donald Trump og Kinas præsident, Xi Jinping. Selv om USA og Kina har indført forskellige tiltag, der skal begrænse samhandlen mellem de to lande, er der fortsat solid fremdrift i den kinesiske økonomi. (Foto: NICOLAS ASFOURI/Ritzau Scanpix) Foto:

Selv om USA og Kina har indført forskellige tiltag, der skal begrænse samhandlen mellem de to lande, er der fortsat solid fremdrift i den kinesiske økonomi.

Det vurderer flere økonomer på bagkant af de seneste tal for Kinas vækst, der viste en stigning i bruttonationalproduktet, BNP, på 6,8 pct. i første kvartal.

»Vi hæfter os ved, at det særligt er de kinesiske forbrugere, der har trukket den økonomiske vækst i første kvartal.«

»Det er positivt, at det netop er den indenlandske efterspørgsel, der holder den kinesiske økonomi oven vande«, skriver makroanalytiker Kim Blindbæk fra Sydbank i en kommentar.

bmweb

Den kinesiske regering har en officiel målsætning om en vækst på 6,5 pct. i år, hvilket vil være aftagende fra 6,8 pct. i 2017, men trods den positive start på 2018 vurderer Sydbank, at der bliver taget lidt af farten resten af året.

»Det skyldes primært kinesernes fortsatte arbejde for at bremse gældsvæksten i økonomien«, skriver Kim Blindbæk.

Nordea venter også lavere vækst i år og peger på, at væksten i første kvartal var på 1,4 pct. sammenlignet med kvartalet før, hvor fremgangen lød på 1,6 pct.

17BUS20180409-181858-4-1124.jpg

D»et tyder på, at vækstmomentum er aftagende«, skriver senioranalytiker Amy Yuan Zhuang, der peger på, at aktiviteten i Kina i år vil blive dæmpet af regeringens tiltag til at bremse en stor vækst på boligmarkedet.

Hun fremhæver desuden, at den verserende handelskonflikt med USA risikerer at ramme eksportvirksomhedernes salg.

»Trods alle de negative vækstfaktorer forventer vi ikke, at økonomien er i frit fald. Bortset fra regeringstiltag i form af infrastrukturinvesteringer vil privatforbruget fortsætte med at være den primære vækstdriver«, skriver Amy Yuan Zhuang.

/ritzau/FINANS

USA TRUMP FLORIDA

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen