Berlingske Business

Kina: Voldsomt fald i eksportvæksten i marts

JAPAN-STOCKS
Foto:

Den kinesiske eksportvækst styrtdykkede i marts, mens importvæksten samtidig trods en pæn stigning ikke kunne leve op til analytikernes forventninger. Det fremgår af data fra de kinesiske myndigheder fredag morgen.

Eksporten i marts faldt 9,8 pct. målt i yuan efter en vækst på massive 36,2 pct. i februar.

Ifølge Bloomberg News havde økonomerne ventet en stigning i marts på 8,0 pct.

Importen steg med 5,9 pct. målt i yuan, hvilket var under den ventede stigning på 7,5 pct., mens februar viste et fald i importen på 0,2 pct.

Ses der på dataene målt i amerikanske dollar var eksporten 2,7 pct. lavere i marts efter en stigning på massive 44,5 pct. i februar.

Analytikerne havde ventet en stigning i marts på 11,8 pct.

For importens vedkommende var der en forøgelse på 14,4 pct. mod februars 6,3 pct. stigning og analytikernes estimerede 12,0 pct. i dollar.

Den kinesiske handelsbalance viste et underskud på 29,8 mia. yuan i marts mod et overskud på 224,9 mia. yuan i februar. Der var ventet et overskud i marts på 181,0 mia. yuan blandt økonomerne.

Underskuddet målt i dollar var på 5,0 mia. mod et overskud på 33,7 mia. dollar måneden før og det ventede overskud på 27,5 mia. dollar.

De store forskydninger i såvel import som eksport skal findes i det kinesiske nytår, der faldt i februar og lukkede virksomhederne for den ugelange fejring.

/ritzau/FINANS

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen