Berlingske Business

Kina vil indføre 4,5 dages arbejdsuge

CHINA-ODDLY/
Kinesiske turister i Chongqing Foto:

En kortere arbejdsuge - eller længere weekender. Det er et af de utraditionelle midler flere regioner i Kina vil tage i brug for at sætte gang i den store slumrende økonomi.

Den kinesiske storby Chongqing med 30 millioner indbyggere vil til næste sommer indføre en officiel to og en halv dages weekend. Formålet er at give det arbejdende folk mere fritid i håb om, at de så vil bruge noget af den på at bruge flere penge på blandt andet den indenlandske turistindustri, som er langt større end den udenlandske.

Det skriver nyhedssitet Quartz.

FILE CHINA IMF RENMINBI RESERVE CURRENCY

Planen, der er fostret af det nationale statsråd, om at gå tidligere hjem om fredagen skulle ikke komme til at koste noget, for arbejdere på 40 timers kontrakter skal stadivæk arbejde 40 timer om ugen alt i alt. Det er så op til den enkelte virksomhed at udmønte ordningen.

Udover Chongqing, hvor Carlsberg er storaktionær i et stort bryggeri, overvejer Hebei og Jiangxi-provinserne med tilsammen 115 millioner indbyggere at indføre kortere arbejdsuge for at stimulere økonomien.

RB Kinesiske charterturister skal flyve direkte til København

Kineserne er ellers ikke forvænt med megen fritid. Ifølge BBC har man kun fem dages ferie omåret - udover de officielle fridage - hvis man har arbejdet i mindre end ti år. Antallet af feriedage stiger så, jo længere man har arbejdet, så man efter 20 års slid har ret til 15 dages ferie om året.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen