Berlingske Business

Kina tilbyder stor reduktion af USA's handelsunderskud

ss
Kina har tilbudt USA en bred palet af investeringer og andre initiativer, der skal reducere det amerikanske handelsunderskud med Kina med omkring 200 milliarder dollar om året. Foto:

Kina har tilbudt USA en bred palet af investeringer og andre initiativer, der skal reducere det amerikanske handelsunderskud med Kina med omkring 200 milliarder dollar om året.

Det oplyser unavngivne kilder med kendskab til tilbuddet ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Tilbuddet er ifølge kilderne blevet leveret under forhandlinger mellem de to lande på et møde i Washington.

Formålet med mødet er at forhindre en ulmende handelskrig mellem de to lande, efter at USA har indført nye og omstridte toldsatser på importerede varer.

En af Reuters' kilder oplyser, at det kinesiske tilbud blandt andet vil komme den amerikanske flyproducent Boeing til gode.

Boeing er USA's største eksportør, og en tredjedel af virksomhedens fly bliver i forvejen solgt til kinesiske kunder.

USA's præsident, Donald Trump, har dog ikke store forventninger om frugtbare forhandlinger med Kina. Ifølge præsidenten mister USA 500 milliarder i handlen med Kina hvert år.

»Vil de (forhandlingerne, red.) blive succesfulde? Jeg tvivler på det. Årsagen er, at Kina er blevet meget forkælet. EU er blevet meget forkælet,« siger Donald Trump under et møde med Nato's generalsekretær, Jens Stoltenberg.

Ligesom Kina er EU også bekymret for en kommende handelskrig med USA.

Derfor har unionen erklæret sig parat til at forhandle om liberalisering af handlen med USA.

Det vil ske på betingelse af, at USA's præsident, Donald Trump, fritager de europæiske lande for højere told på stål og aluminium.

Donald Trump har indført told på 25 procent på stål og ti procent på aluminium.

Tolden skal især ramme kinesisk dumping på det amerikanske marked, men den truer også med at udløse en handelskrig mellem USA og EU.

Indtil videre er EU midlertidigt undtaget for de nye toldsatser frem til 1. juni.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen