Berlingske Business

Kina svarer Trump igen og vil hæve tolden på varer fra USA

epaselect USA TRUMP GENERATION NEXT
ARKIVFOTO Foto:

Kina har natten til fredag dansk tid offentliggjort en plan for at indføre straftold på amerikanske varer på tre milliarder dollar.

Det oplyser det kinesiske handelsministerium ifølge nyhedsbureauet dpa.

Blandt tiltagene er en told på 25 procent på import af svinekød og 15 procent på stålrør.

Samtidig opfordrer ministeriet USA til ikke at tage de bilaterale handelsforbindelser til et "farligt sted", skriver nyhedsbureauet Reuters.

I erklæringen lyder det videre, at Kina håber, at USA vil trække sig tilbage fra "randen" samt udvise forsigtighed i dets beslutninger.

Meldingen kommer, efter at præsident Donald Trump torsdag meddelte, at USA indfører straftold på kinesiske varer på op mod 60 milliarder dollar. Det svarer til cirka 363 milliarder kroner.

Han forklarede, at han reagerer, fordi "USA har mistet millioner af job til Kina", som landet har et handelsunderskud på 504 milliarder dollar (3050 milliarder kroner) over for.

»Det er det største underskud for noget land i verdenshistorien. Det er ude af kontrol,« konstaterede præsidenten.

USA-TRUMP/BOLTON

Han langede samtidig ud efter Kina for at stjæle amerikansk design, opfindelser og teknologi.

Kinesiske myndigheder havde opfordret USA til at afstå fra straftolden og advaret om, at handelsforbindelserne mellem de to lande kan lide skade.

»Hvis USA starter en handelskrig, kommer Kina til at kæmpe til det sidste for at forsvare sine egne legitime interesser med alle nødvendige tiltag,« hed det i en udtalelse fra Kinas ambassade i Washington torsdag eftermiddag.

Frygten for en handelskrig har fredag morgen lokal tid fået børsen i Tokyo til at styrtdykke.

Ved børsåbningen faldt det japanske Nikkei-indeks således tre procent til et niveau, der ikke er set siden midten af oktober sidste år. Det skriver Reuters.

FILES-US-POLITICS-DEFENCE

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen