Berlingske Business

Kina stimulerer økonomien

CHINA-ECONOMY-MANUFACTURING
Byggeri i Beijing Foto:

For at hindre en større nedgang i væksten i Kina, lemper den kinesiske centralbank pengepolitikken med virkning fra mandag.

Kina vil med virkning fra mandag sænke bankernes reservekrav med et procentpoint til 18,5 procent,  oplyser den kinesiske centralbank, People’s Bank of China, på sin hjemmeside søndag.

Det er en form for pengepolitisk lempelse, som gør det lettere for bankerne at låne penge ud, og om gerne skulle sætte fart på mere udlån.

Den økonomiske vækst i Kina var i årets første kvartal nede på syv procent, hvilket er det mindste siden 2009. Industriproduktionen er også taget noget af på det sidste og steg i marts med den mindste fart siden november 2008.

Samtidig er inflationen aftaget på betydelig vis. Det  viser, at der er gode muligheder for at lempe pengepolitikken endnu mere.

Inflationen i Kina steg med bare 1,2 procent i første kvartal, hvilket er langt under regeringens officielle mål på tre procent.

»Det er positivt, at bankernes reservekrav lempes. Det viser, at People’s Bank of China forsøger at stabilisere den kinesiske økonomi, og bremse den nedgang, som er set på det sidste,« siger Helen Qiao, der er økonom hos Morgan Stanley i Hong Kong.

Tiltaget er det første efter den kinesiske premierminister annoncerede et vækstmål for hele 2015,som hedder syv procent. Det vil være den laveste vækst i Kina siden 1990.

Li udtalte sidste måned, at der vil komme forskellige tiltag, hvis væksten bliver ved med at vise svaghedstegn.

Flere store internationale banker har i nogen tid efterlyst økonomiske stimulanser i Kina, også efter at eksporten i marts viste en overraskende svag udvikling.

Kina har da også sat renten ned to gange siden november sidste år.

Den svagere vækst i Kina er ikke kun et problem for landet selv, men også for masser af andre lande i verden, som sælger varer til Kina. den lavere vækst i Kina har også fået prisen på mange råvarer til at falde, hvilket har ramt mange mineselskaber over hele kloden.

Importen af varer til Kina faldt med hele 17,3 procent, når første kvartal i år sammenlignes med samme periode året før.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen