Berlingske Business

Kina skruer ned for forventningerne til årets vækst

CHINA-POLITICS-CONGRESS
Kinas præsident Xi Jinping Foto:

For første gang i to årtier har kinesiske myndigheder vedtaget et interval for landets vækstmål.

Mellem 6,5 og 7 procents vækst.

Det er målet for den kinesiske økonomi i 2016, lyder det lørdag fra Kinas premierminister, Li Keqiang.

Meldingen står at læse i teksten til en tale, som premierministeren skal holde senere på dagen, når folkekongressen i Kina begynder.

Dermed er der blevet skruet en smule ned for forventningerne i forhold til tidligere meldinger, der blot lød på et vækstmål på syv procent, skriver Bloomberg.

Samtidig bliver det oplyst, at den kinesiske regering regner med en gennemsnitlig vækst på mindst 6,5 procent over de kommende fem år.

Ifølge The Wall Street Journal betyder meldingen, at regeringen for alvor anerkender en sløvende vækst i verdens andenstørste økonomi.

Ved også for første gang i to årtier at vedtage et 0,5 procents interval for vækstmålet har Kina givet sig selv en større fleksibilitet.

lego

- Ved at fastsætte en forventet vækstrate på mellem 6,5 og 7 procent har vi taget hensyn til behovet for at opbygge et på alle måder moderat velstående samfund og behovet for at fremme strukturelle reformer, lyder det i taleteksten, skriver Reuters.

Af Li Keqiangs tale til kongressens delegerede fremgår det yderligere, at regeringen stiler efter at holde inflationen på cirka tre procent.

USA/

Ved folkekongressen i Kina deltager cirka 3000 delegerede. Her drøftes landets fremtidige politiske og økonomiske retning.

Kina har kæmpet med økonomien og kunne sidste år konstatere sin laveste vækstrate i 25 år. I 2015 lød væksten på 6,9 procent.

kina

Ifølge det kinesiske nyhedsbureau Xinhua planlægger regeringen at øge budgettet for landets forsvar med 7,6 procent. Det er ifølge Xinhua den "laveste stigning i forsvarsbudgettet i seks år".

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen