Berlingske Business

Kina satser på grøn energi og vil overhale USA

RB PLUS Dyrt dansk grej får kold skulder i Asien
Foto:

Kina har planer om at udnytte det tomrum, som USA efterlader indenfor grøn energi, efter at den amerikanske regering har lagt bekymringer om klimaet på hylden ved blandt andet at træde ud af Parisaftalen.

Det skriver New York Times.

Statsejede selskaber investerer milliarder i vind- og solenergi med henblik på at blive den globale leder indenfor grønne teknologier. Ekspertise i disse teknologier skal gøre Kina til den foretrukne partner for lande, som vil opfylde deres klimamålsætninger.

Valley NY NY CLIMATE-SILICONVALLEY/

Kina har blandt andet udviklet verdens største flydende solcelleplatform, som er en relativ billig løsning for grøn energi. Delegationer fra Japan, Vietnam og Singapore har blandt andre besøgt landet for at studere projektet, som snart vil sælges som licens.

Kina er en usandsynlig frontfigur i kampen mod klimaforandringer. Det er verdens største forurener og er fortsat dybt afhængig af kul. Men de grønne tiltag er ikke et idealistisk tiltag, men lægger grund for økonomisk vækst og bedre sikkerhed.

15BUSAzad-Zangana-113114.jpg

Kina vil især drage nytte af USA's splittelse indenfor grøn energi. Mens den føderale regering frasiger sig ansvar og inkluderer fortalere for fossile brændstoffer i høje stillinger, lover flere stater fortsat at opretholde Parisaftalen. Californien er blandt andet indgået i et samarbejde med Kina.

Kina producerer allerede to tredjedele af verdens solcellepaneler og næsten halvdelen af vindmøllerne. Den dominans ser kun ud til blive større, i takt med at Kina sikrer voksende markeder som Inden og Saudi-Arabien, skriver New York Times.

Redegørelse finder mange syge Vestas-medarbejdere

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen