Berlingske Business

Kina lover at købe mere af USA og kommer dermed Trump i møde

CHINA-PARLIAMENT/
Liu He, Kinas vicepremierminister Foto:

USA og Kina er enige om at reducere det amerikanske handelsunderskud over for Kina. Det skal ske ved, at Kina køber flere amerikanske varer. Det gælder specielt landbrugsprodukter og energi.

Det fremgår af en fælles udtalelse fra de to stormagter lørdag aften dansk tid.

»Der er enighed om at tage effektive skridt mod i væsentlig grad at reducere USA's handelsunderskud i varer over for Kina,« hedder det.

Udtalelsen kommer, efter at de to lande torsdag og fredag har været i dialog om det handelsunderskud, som præsident Donald Trump jævnligt har udtalt sig vredt over.

Nu er de to parter nået til enighed om at afblæse den handelskrig, der var under opsejling.

»De to sider har nået konsensus, vil ikke kæmpe en handelskrig og vil stoppe med at indføre øgede toldsatser mod hinanden,« siger Liu He, Kinas vicepremierminister, til det kinesiske statsmedie Xinhua ifølge AFP.

Ifølge den amerikanske præsident har USA mistet 500 milliarder dollar i handlen med Kina hvert år.

Kina lover at fremsætte forslag til lovændringer, der vil tillade mere amerikansk import. Det gælder blandt andet en ændring af den kinesiske patentlov.

»For at imødekomme kinesernes voksende forbrug og et behov for en økonomisk udvikling af høj kvalitet vil Kina købe væsentligt flere amerikanske varer og tjenesteydelser. Det vil støtte væksten og beskæftigelsen i USA,« skriver landene.

Trump lovede under valgkampen i 2016, at han ville reducere handelsunderskuddet.

Formålet med de seneste dages møder er at forhindre en ulmende handelskrig mellem de to lande, efter at USA har indført nye og omstridte toldsatser på importerede varer.

Donald Trump har blandt andet indført told på stål og aluminium.

Tolden skal især ramme kinesisk dumping på det amerikanske marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen