Berlingske Business

Kina forbyder »Kina« i firmanavne

pix-China Mobile
Kinesiske virksomheder skal skrue ned for skiltningen af deres ophav og får forbud mod at bruge bl.a. »Kina« i deres navne - medmindre man er et statsejet selskab som her China Mobile, verdens største mobilselskab. Arkivfoto: Pau Barrena, AFP/Scanpix Foto:

Det kinesiske styre skruer ned for skiltningen ved at forbyde bestemte ord i virksomheders navne.

Ord som »Kina«, »kinesisk« og »statslig« vil blive forbudt at bruge for kinesiske virksomheder i deres navne.

Det fremgår af et udkast fra myndighederne, som det kinesiske kommunistpartis avis, Folkets Dagblad, har offentliggjort, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Udmeldingen kommer, mens Kina står midt i en handelskrig med USA, som har indført ekstratold på kinesiskproducerede varer, ligesom der er lagt ekstratold på visse europæiske varer. Både Kina og EU har slået igen og udset sig bestemte amerikanske varer fra republikanske kerneområder, som nu bliver dyrere at købe.

Meldingen fra Statsadministrationen for Markedsregulering har dog ikke umiddelbar sammenhæng med toldkrigen men er reaktionen på længere tids bekymring over, hvordan kinesiske varer opfattes i udlandet. Myndigheden har også grebet ind ved at forbyde, at man misbruger den kinesiske nationalsang, ligesom satirefremstillinger af historiske og fiktive helte er blevet forbudt.

Klapjagt på mobilgiganter i USA

Myndighederne mener ifølge det lækkede dokument, at brugen af visse ord i virksomhedernes navne er »ødelæggende for statens og samfundets interesser«, hvorfor de skal forbydes. De nye regler vil også forbyde ikke-statslige virksomheder at beskrive sig selv som »Central«, »Landsdækkende«, »Statslig« eller »International«. Endelig bliver det forbudt at bruge ord i firmanavnet for fremmede lande, regioner, virksomheder og organisationer eller anvende et navn, som med vilje skal narre offentligheden.

Store, kinesiske virksomheder som mobilleverandørerne Huawei og ZTE har i årevis lidt under deres kinesiske ophav og - især - forbindelserne mellem ledende personer og det kinesiske styre. I USA hænger der konstant en mistanke om spionage for den kinesiske efterretningstjeneste over de to selskab, hvoraf Huawei er verdens tredjestørste mobilproducent efter Samsung og Apple og den tredjestørste leverandør af mobiludstyr efter svenske Ericsson og finske Nokia, mens ZTE er USAs fjerdebedst sælgende mobilmærke.

Amerikanske politikere har de seneste måneder forsøgt at få gennemført et forbud mod salg af begges telefoner i USA, hvilket har fået flere teleselskaber, som er hovedsalgskanalen for mobiltelefoner, til at skrue ned for de to kinesiske mærker.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen