Berlingske Business

Kina blæser til kamp mod overpriser

Kina kamp
Seks udenlandske producenter af modermælkserstatning er blevet idømt bøder på over 600 mio. kr. for at have fastsat ulovligt høje priser. Foto: AFP Foto:

Både Lundbeck og Novo Nordisk har allerede fået besøg af de kinesiske myndigheder, der udvider en kampagne mod prismanipulation til flere brancher. Det kan være et led i en international armlægning for at få bedre vilkår for kinesiske virksomheder i udlandet.

BEIJING: Flere kinesiske myndigheder går nu ind i kampen mod for høje priser på alt fra medicin til mælkepulver og luksusbiler. En flere måneder lang kampagne, der startede med at omfatte et par udenlandske firmaer, breder sig til flere brancher. Indtil nu har fokus været størst på medicinalbranchen og udenlandske mejeriselskaber. Sidste uge blev seks udenlandske producenter af modermælkserstatning idømt bøder på over 600 mio. kr. for at have fastsat ulovligt høje priser.

Værre endnu er det gået for den britiske medicinalgigant GlaxoSmithKline, der er blevet afsløret i en bestikkelsesskandale, hvis omfang endnu ikke er kendt. Kinesisk politi beskylder firmaet for »mafialignende opførsel« og for at have brugt over 2,5 mia. kr. på at bestikke kinesiske læger og embedsmænd.

Manden, der leder de mange undersøgelser og udtaler sig som om de seneste afsløringer, hedder Xu Kunling og er chef for en særlig afdeling for prismanipulation og monopoldannelser under Kinas magtfulde Reform og Udviklingskommission. Afdelingen har over de seneste tre år igangsat omkring 20 større undersøgelser, men de seneste måneders indsats har været ud over det sædvanlige.

Og der er mere på vej. På kinesisk TV har Xu Kunling varslet, at flere tiltag er på trapperne. Virksomheder inden for telekommunikation, olieindustrien, finansverdenen og bilbranchen er i søgelyset, forklarede han. Udtalelserne faldt samtidig med, at flere kinesiske myndigheder er gået ind i kampagnen mod prisaftaler. Kinas Statsadministration for Industri og Handel har startet en selvstændig undersøgelse, der løber de næste tre måneder.

Bedre for kinesiske firmaer på udebane

Hvorfor de mange undersøgelser bliver iværksat netop nu, står ikke klart. Udenlandske iagttagere har peget på, at der blandt de undersøgte firmaer er uforholdsmæssigt mange internationale virksomheder. Flere og flere kinesiske virksomheder søger i disse år at udvide deres forretning ved at øge deres tilstedeværelse uden for Kinas grænser.

Det går ikke altid lige godt, og ifølge Brian Burke fra advokatfirmaet Shearman & Sterling LLP er Beijing med de seneste tiltag i gang med at sende et signal til omverdenen: Målet er at sikre mere gunstige kendelser og handelslovgivning, der forbedrer vilkårene for kinesiske firmaer på udebane.

»Ved at vise lovgivningsmæssige muskler hjemme forsøger de at sikre bedre forhold for deres egne virksomheder i udlandet,« siger han til Wall Street Journal.

I marts blev en kinesisk producent af C-vitaminer kendt skyldig i prismanipulation af en amerikansk domstol. Samtidig afventer Shuanghui svar fra myndigheder i USA på, om den kinesiske kødproducent kan gå videre med opkøbet af amerikanske Smithfield Foods for 26 mia. kroner. Ikke alle mener dog, at den igangværende kampagne har politiske undertoner eller er rettet mod udenlandske selskaber.

»Efter min mening er miljøet for udenlandske virksomheder i Kina stadig rigtig godt. De burde ikke beklage sig eller være overraskede,« siger Wang Xiaoye, direktør for økonomi og juraafdelingen ved Kinas Akademi for Samfundsvidenskab. At der findes ganske mange udenlandske navne på listen over undersøgte firmaer, vurderer hun, kan skyldes, at lovgivningen på området stadig er ny.

»Antimonopol-lovgivningen er kun fem år gammel, så måske skyldes det, at nogle af de multinationale selskaber ikke er opmærksomme nok på reglerne. Men hvis man bryder loven, falder straffen,« siger hun og påpeger, at myndighederne også har brugt lovgivningen til at forhindre monopoldannelse mellem statsejede virksomheder.

Regeringen dikterer pris på medicin

Hos Lundbeck ser man da heller ikke tiltagene som usædvanlige. Den danske medicinalvirksomhed er blevet kontaktet af myndighederne og bedt om at fremsende oplysninger om markedsføringspraksis, hvilket Lundbeck er ved at indhente til de kinesiske myndigheder.

Medicinalindustrien i Kina er jævnligt udsat for prisnedsættelser gennemtrumfet af den kinesiske regering, der ifølge loven har ret til at diktere prisen på medicin. Derfor afventer branchen nu, om de yderst aktive kinesiske myndigheder har i sinde at fastsætte nye priser. Hos Novo Nordisk mødte repræsentanter fra Kinas Statsadministration for Industri og Handel i starten af måneden op på virksomhedens insulinfabrik i Tianjin.

»Det er sket før, at vi har haft besøg af myndighederne. På nuværende tidspunkt ved vi ikke, om der kommer nye prisreguleringer, men indtil videre regner vi ikke med det,« siger kommunikationschef Mike Rulis.

Novo Nordisk sidder på 60 procent af det kinesiske marked for insulin og oplevede sidste år en stigning i salget på 16 procent. I virksomhedens seneste årsrapport bliver det beskrevet, hvordan markedet for insulin og diabetesprodukter i Kina forventes at blive større, men at udgifterne for lokale myndigheder har konsekvenser.

»På den anden side er Novo Nordisk også oppe imod et stigende pres på priserne, eftersom myndighederne både nationalt og i provinserne prøver at begrænse deres medicinudgifter,« fremgår det.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen