Berlingske Business

Kampen om e-handlen

26BUSPix-Walmart.jpg
Den amerikanske detailmastodont Walmart har målrettet satset på flere og flere fysiske butikker, mens kunderne i stigende grad foretager indkøb på internettet hos bl.a. Amazon, hvis udbud for længst har overhalet Walmarts. Foto: Frederic J. Brown/AFP

Gigantkæden har i årevist glemt nethandlen, men det skal der nu gøres noget ved, hvis ellers Walmart skal fremtidssikres hos de amerikanske forbrugere.

Den amerikanske gigantkæde Walmart har nu i 16 år ignoreret en strategiplan, der blev udarbejdet i 1999, og som skulle sikre Walmarts fremtid ved at gå ind i det lukrative salgsmarked på internettet. Det koster virksomheden dyrt.

US-RETAIL-WALMART

Og det er faktisk ved at udvikle sig til en katastrofe for Walmart. For e-handlen er vokset eksplosivt. Walmart er haltet bagefter et marked, de burde have kunnet sætte sig på i stedet for at overlade det hele til f.eks. Amazon, der i 1999 allerede var en seriøs aktør på det marked. Dengang var Amazon stadig en »mindre« forretning med et årligt overskud på kun 1,6 mia. dollar i sammenligning med Walmart, der dengang havde et overskud på 138 mia. dollar.

BRITAIN-BUSINESS-RETAIL-AMAZON

Men Walmart valgte at konsolidere sine eksisterende, traditionelle forretninger, hvor folk kunne komme og købe alt lige fra elektronik til madvarer. Ved personlig tilstedeværelse, vel at mærke. Walmart udvidede og udvidede forretningerne, men det kostede også dyrt på andre områder. Walmart kom i hård modvind på grund af fagforeningerne, som tvang Walmart til at hæve mindstelønningerne flere steder i USA til et niveau, der stadig er lavt, men som dog er højere end tidligere. Og Walmart har været ude i ledelsesmæssige problemer. Alt dette uden for alvor at gå ind i e-handlen som sådan, hvor de kunne have vundet en del af det tabte ind og undgået en masse konflikter blandt andet med fagforeningerne.

birthe udsen

Det undrer en del amerikanske virksomhedsanalytikere, for det bliver svært for Walmart at vende tilbage til det marked, man i den grad har forsømt. Og tallene taler deres tydelige sprog, Amazon har siden 1999 fordoblet sit overskud med 54 gange og ligger i dag på 89 mia. dollar. Walmart har femdoblet det samme og ligger på 486 mia. dollar. Og hvor Amazon lever af onlinesalg, så udgør Walmarts e-handel kun 2,5 procent af deres overskud. Og hvis man ser på priserne på konkrete varer mellem de to virksomheder, så ser man hvorfor. Amazon kommer prismæssigt bedst ud af en hvilken som helst sammenligning – lige fra opvaskemaskiner, fjernsyn over bøger til tøj. Amazon ligger ikke bare lavere. De ligger markant lavere.

05BUSSølbeck.jpg

Og aktiekurserne viser en udvikling, der ikke tegner godt for det traditionelle Walmart. Amazons aktier er steget med 80 procent. Walmarts er faldet med 30 procent. De faldt ifølge New York Times med mere end ti procent, da kæden meddelte, at der ikke kom noget overskud i år.

Men Walmart er naturligvis ikke den eneste kæde, der har taget fejl af forbrugernes ønsker. Det har stort set hele den amerikanske detailhandel. Til en vis grad har der været en rå beregning i det. På trods af at USA er stedet, hvor internet kom til verden, og som rummer virksomheder som Google, Apple og Microsoft, er USA på en lang række områder håbløst bag efter Danmark og nogle europæiske lande, når det drejer sig om at bruge internet også til indkøb og bankforretninger. Amerikanerne stoler ikke på samme måde som danskerne på pengetransaktioner på nettet. Derfor har det til en vis grad også været voveligt med den virksomhedsprofil, som Walmart har, at satse stort på e-handlen. Det giver problemer nu.

pix-Amazon-skilt

En af Morgan Stanleys detailhandels-analytikere Simeon Gutman siger til New York Times, at den forandring, der er i gang – at markedet flytter sig til nettet – er en revolution, som kæder som Walmart ikke har en løsning på. De er under alle omstændigheder kommet alt for sent i gang. Og det er ikke rart hverken for Walmart at blive sammenlignet, som de nu gør i alle forbrugerundersøgelser, eller for andre kæder. Walmart har altid pralet af at have den laveste pris. Det har de så ikke mere. De praler af at have det største vareudbud. Men en søgning, som en række forbrugerblade har foretaget i USA, viser, at Amazon har et langt bredere udvalg. Inden for f.eks. sportstøj har Amazon over 18.000 forskellige tilbud. Walmart knap 700. Og selv om Walmart forsvarer sig med, at de generelt er billigere, så sidder det efterhånden fast i forbrugerne, at der er et alternativ.

05BUSmobil.jpg

Som sagt er det ikke kun Walmart, der har et problem. Amerikanerne er begyndt at e-handle betydeligt mere, end de har gjort tidligere. Selv om Walmart i princippet kunne have en massiv fordel over for Amazon ved at være tættere på forbrugerne overalt i USA, fordi de ganske enkelt har flere placeringer end Amazon, er det åbenbart tungt at ændre på det.

Kampen mellem de traditionelle indkøbscentre, kæder, butikker og andet vil blive skærpet i de kommende år, mener de fleste analytikere, og vi vil komme til at se nogle revolutionerende ændringer i forbrugernes måde at købe ind på. Hvordan det vil gå for Walmart og andre er stadig uvist.

pix-Jeff Bezos

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen