Berlingske Business

Kagehysteri skaber timelange køer i USA

pix-cronut
Overskrift
Ejeren og opfinderen af donut-crossainthybriden, Dominique Ansel, pakker cronuts i bageriet, hvor der dagligt meldes udsolgt. Foto:
pix-cronut
Overskrift
The Cronut har taget USA med storm, hvor folk glædeligt stiller sig i kø i timevis for at få en af kaloriebomberne, der kombinerer dejen fra en crossaint med en donuts form og friturestegte sukkerglasur. Foto:
pix-kø
Overskrift
Kunder venter i kø for at få en cronut Foto:

The Cronut - ikke helt en crossaint, ikke helt en donut. Kagen har fået så enorm succes i USA, at bageren har taget patent på navnet på grund af kopister over hele Amerika.

Forestil dig en crossaints luftige lag og franske dekadence i sød symfoni med en friturestegt donuts cremede fyld og glaserede cirkel. De to signaturkager er tilsammen The Cronut. En kage der på rekordtid har skabt hysteri i New York, hvor folk sover på gaden og står i kø i timevis for at få en mundsmag af den hypede hybridkage. 


DOUNIAMAG-US-FRANCE-GASTRONOMY-PASTRY-CRONUTS

Kagen i sig selv koster bare fem dollar, men navnet er langt mere værd. Dominique Ansel har været nødt til at registrere The Cronut som varemærke, da bagere og lykkejægere landet over kopierer hybridkagen. Derfor bliver der også slået hårdt ned på alle, som kreativt omskriver navnet med et H for eksempel, skriver E24.no.

Det startede ellers bare som et sjovt eksperiment, en fornyelse af menukortet i den lille New York bager Dominique Ansel Bakery. Her eksperimenterede ejeren Dominique Ansel med smag, konsistens og udseende før han i slutningen af maj lancerede kaloriebomben.

Cronut-fænomenet spredte sig hurtigt i gaderne og blandt bloggere og butikken fik mere og mere travlt. Hysteriet eskalerede, og ikke længe efter lanceringen tiltrak den lille franske friture-forfører lækkersultne morgenmennesker, der fra klokken fire om morgenen glædeligt stillede op foran bageriet for at få den første håndlavede Cronut, inden der meldtes udsolgt.

Allerede klokken otte slynger køen sig gennem gaderne New York. Og det er om at holde sig til. Kun 300 af de populære sukkerbomber er til salg hver dag, for de tager to dage at lave, og populariteten har gjort at der er en rationering på bare to kager pr. mand, skriver E24.no.

Kagerne har skabt en hel hær af sidegesjæfter, hvor kræmmere i New York har set et potentiale ud over smag i The Cronut. Flere selskaber er nemlig i løbet af de sidste uger poppet op i bybilledet, og tilbyder at bringe én Cronut til døren for den nette sum af 100 dollar.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen