Berlingske Business

Johnson & Johnson skal betale milliardbeløb i sag om babypudder

423998308.jpg
Arkivfoto.

Johnson & Johnson er blevet dømt til at betale 417 mio. dollar (2626,8 mio. kr.) i erstatning til en lægereceptionist, som fik æggestokkræft, efter at hun havde brugt selskabets babypudder i årtier.

Det skriver New York Times.

Den 63-årige kvinde Eva Echeverria er en ud af tusinder af kvinder, der har sagsøgt Johnson & Johnson på grund af selskabets babypudder, som ifølge kvinderne har gjort dem syge. Kvindernes anklager kommer på baggrund af studier, der forbinder talkum med kræft.

Ifølge New York Times er det kun få retssager, der er kommet for retten, men størsteparten af sagerne er gået imod Johnson & Johnson.

Genmab Genmab A/S

Eva Echeverrias advokat, Mark Robinson, udtalte, at hun har brugt produktet, siden hun var 11 og fortsatte med at bruge produktet i flere år efter hendes diagnose om æggestokkræft, da hun ikke var klar over, at talkum kunne være grunden til hendes sygdom.

»Hun fortalte mig, at hun vidste hun ville dø og derfor ikke lagde sag an for hendes egen skyld. Hun ville gøre en forskel før hendes død og ville derfor føre sagen for andre kvinder,« siger Mark Robinson til New York Times.

Carol Goodrich, der er talsperson for Johnson & Johnson, udtaler, at selskabet har tænkt sig at appellere dommen, da det mener, at produktet er sikkert.

»Æggestokkræft er en altødelæggende diagnose, og vi sympatiserer dybt med kvinderne og familierne, der er påvirket af sygdommen. Men vi vil appellere dommen, fordi vi er støttet af videnskaben, der støtter produktets sikkerhed,« siger Carol Goodrich til New York Times.

Selskabet støtter sig op af en rapport udarbejdet af the National Cancer Institute, der fastslår, at der ikke er nok bevis for, at talkum kan forøge risikoen for æggestokkræft.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen