Berlingske Business

Japansk bilgigant tilbagekalder 34 mio. køretøjer

Japanske Takata, der producerer komponenter til blandt andre Honda, har gentagne gange modtaget rapporter om defekte airbags.

Japanske Takata, der producerer komponenter til blandt andre Honda, har gentagne gange modtaget rapporter om defekte airbags. Derfor er selskabet nået til enighed med amerikanske tilsynsmyndigheder om at tilbagekalde alle køretøjer, der har denne specifikke airbag-type installeret. Det omfatter angiveligt op mod 34 mio. køretøjer og kan således blive den største tilbagekaldelse af biler nogensinde.

Det skriver Financial Times.

De defekte airbags kan ved en ulykke briste og derved sende splinter op i ansigtet på chaufføren eller passagererne. Fejlen blev første gang opdaget i 2004, men selskabet vurderede dengang, at der ikke var grundlag for yderligere undersøgelser.

Airbag-fejlen er hidtil forbundet med seks dødsfald, heraf mindst fire i USA, og tilbagekaldelsen kommer mindre end tre måneder, efter at den amerikanske sikkerhedsmyndighed National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) begyndte at uddele dagbøder til Takata for manglende samarbejdsvillighed i undersøgelser af fejlmeldte airbags.

Honda er en af Takatas største kunder, men tilbagekaldelsen gælder også køretøjer fra 11 andre bilproducenter, herunder Fiat, Chrysler, Ford, General Motors, Toyota og BMW.

Det glæder den amerikanske transportminister, Anthony Foxx, at Takata nu er gået til bekendelse, og tilbagekaldelsen er derfor "en sejr for offentlighedens sikkerhed".

- Transportministeriet tager dette nødvendige, proaktive skridt for at sikre, at de defekte komponenter bliver erstattet af nogle mere sikre af slagsen hurtigst muligt. Vi stopper ikke arbejdet, før alle airbags er erstattet, understreger Foxx over for Financial Times.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen