Berlingske Business

Japans produktionen og detailsalg overrasker igen negativt

JAPAN-STOCKS
De svage produktionsdata i Japan bliver fulgt til dørs af en skuffende udvikling i detailhandlen. Foto:

Såvel den japanske industriproduktion som detailsalget skuffer i august. Det viser ny statistik fra myndighederne i Tokyo onsdag.

Industriproduktionen i august faldt 0,5 pct. set på månedsbasis, mens der i forhold til august sidste år var tale om en stigning på beskedne 0,2 pct.

Det var klart skuffende i forhold til den ventede fremgang på 1,0 pct. fra juli, og den stigning på 1,8 pct., som var estimeret i forhold til august sidste år.

De svage produktionsdata bliver fulgt til dørs af en skuffende udvikling i detailhandlen.

JAPAN-ECONOMY

Salget var uændret i august i forhold til juli, og set på årsbasis øgedes salget med blot 0,8 pct.

Analytikerne havde ventet stigninger på 0,5 pct. på månedsbasis og på 1,2 pct. i forhold til august sidste år.

De skuffende data får økonomerne til at pege på risiciene i den japanske økonomi.

- Risikoen for en recession er stigende. Produktionen er temmelig svag, ført an af afmatningen i Kina og et sløjt indenlandsk privatforbrug. Der er ingen tegn på, at produktionen kommer sig specielt hurtigt, siger økonom Toru Suehiro fra Mizuho Securities Co i Tokyo til Bloomberg News.

Eneste positive overraskelse er salget hos de store detailhandlere. Her steg salget 1,87 pct. i august, hvor der var ventet en stigning på 1,3 pct.

Det er dog fortsat et fald i forhold til julis stigning på 2,1 pct. i salget hos de store detailhandlende.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen