Berlingske Business

Japans økonomiske vækst i første kvartal højere end forudsagt

Den japanske økonomi ser nu endelig ud til at være på vej i den rigtige retning.

Væksten i bruttonationalproduktet i første kvartal overgår både analytikernes forventninger og den tilsvarende vækst i sidste års fjerde kvartal.

Væksten i BNP opgjort i sæsonkorrigerede tal steg 0,6 pct. på kvartalsbasis og 2,4 pct. på årsbasis. Analytikerne havde ventet en vækst på 0,4 pct. i forhold til kvartalet før og på 1,6 pct. i forhold til samme kvartal sidste år.

Det fremgår af de foreløbige data fra de japanske myndigheder i Tokyo onsdag morgen.

Dykkes der ned i tallene er det især positivt, at virksomhederne er begyndt at investere, samt at lønningerne så småt er begyndt at vise en stigende tendens.

- Der er nogle gode nyheder. Virksomhederne er langsomt ved at blive komfortable ved at investere mere i takt med at overskuddene øges. Lageropbygningen er til gengæld i ikke positiv. Det er en påmindelse om de negative effekter fra sidste års momsforhøjelse, siger økonom Yoshiki Shinke fra Dai-ichi Life Research Institute i Tokyo.

Investeringerne steg 0,4 pct. mod en flad udvikling kvartalet, mens privatforbruget steg 0,4 pct., hvilket også var tilfældet kvartalet før.

BNP-deflatorer, der er et udtryk for inflationen, øgedes 3,4 pct. på årsbasis mod de ventede 3,6 pct.

Mens første kvartal ser rigtig godt ud, er der lidt malurt i bægeret fra kvartalet før. Fjerde kvartals BNP-vækst blev nedrevideret til 0,3 pct. på kvartalsbasis og 1,1 pct. på årsbasis. Der hidtidige opgørelse viste en stigning på 0,4 pct. i forhold til kvartalet før og på 1,5 pct. i forhold til samme kvartal sidste år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen