Berlingske Business

Japans Centralbank fastholder pengepolitik og udsigtsvurdering

JAPAN-ECONOMY/BOJ
Den japanske centralbank, Bank of Japan, vil fortsat udvide den monetære base med 80.000 mia. yen årligt, hvilket var præcist som forudset blandt analytikerne inden mødet. Foto:

Den japanske centralbank, Bank of Japan, fastholdt pengepolitikken på det to dage lange møde, som blev afsluttet onsdag.

Dermed vil centralbanken fortsat udvide den monetære base med 80.000 mia. yen årligt, hvilket var præcist som forudset blandt analytikerne inden mødet.

Beslutningen blev som på det forrige møde bakket op af otte ud af de ni medlemmer af den pengepolitiske komité.

Bank of Japan vurderer, at økonomien udvikler sig i et moderat tempo men påpeger, at produktion og eksport er ramt af afmatningen i de nye økonomier.

JAPAN-ECONOMY/TANKAN

For den hjemlige efterspørgsel gælder det, at forretningsinvesteringerne har vist en moderat væksttrend i takt med, at virksomhedernes indtjening er steget mærkbart. Og på baggrund af stigende beskæftigelse og højere indkomster har privatforbruget vist sig modstandsdygtigt, mens boliginvesteringerne er steget.

Centralbanken venter, at inflationen i form af forbrugerpriserne eksklusiv friske fødevarer vil stige fra det nuværende nulpunkt set i et "noget længere tidsperspektiv".

JAPAN-ECONOMY/TANKAN

Som på det forrige møde ventes opsvinget at fortsætte i et moderat tempo, mens forbrugerpriserne det næste år sandsynligvis vil ligge så godt som uændret på grund af fortsatte fald i energipriserne.

Bank of Japan peger på, at de største risici for udsigterne er udviklingen i de nye økonomier samt de råvare-eksporterende økonomier. Dertil kommer gældsproblemer og momentum i den økonomiske aktivitet i Europa samt opsvinget i den amerikanske økonomi.

Bank of Japan bemærker, at bankens lempelige pengepolitik giver den tilsigtede virkning, og noterer, at programmet vil fortsætte, så længe det er nødvendigt med henblik på at opnå prisstabilitet med en inflation på 2 pct.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen