Berlingske Business

Japan når ikke inflationsmål til tiden

JAPAN-ECONOMY/BOJ
Foto:

De fleste medlemmer af den japanske centralbanks pengepolitiske komite vurderer, at det tidspunkt, hvor den japanske inflation når målet på 2 pct., vil blive forsinket i forhold til vurderingen i juli. Det fremgår af referatet fra Bank of Japans pengepolitiske møde den 30. oktober

Årsagen til forsinkelsen er primært effekten af de fortsat faldende oliepriser, mens den underliggende tendens i inflationen er forbedret støt.

Ifølge flertallet af medlemmerne forventes Japans økonomi nu at nå 2 pct.s inflation i anden halvdel af regnskabsåret 2016, hvorefter økonomien ændres til at fastholde inflationen på dette niveau.

Enkelte medlemmer udtrykte dog en mere forsigtig vurdering af inflationsudsigterne.

De pengepolitiske medlemmer bemærkede også, at Japans økonomi forventes at vokse med en højere hastighed end den potentielle i budgetårene 2015 og 2016, for derefter at aftage til under potentialet i budgetåret 2017 som følge af den planlagte momsforhøjelse i april 2017 og en forventet konjunkturnedgang.

Der blev også udtrykt enighed om, at "der er betydelig usikkerhed, primært for udvikling for inflationsforventningerne på mellemlangt og langt sigt, og risiciene for prisudviklingen læner sig mod den nedadgående side.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen