Berlingske Business

Japan: Ingen vej uden om momsforhøjelse - 15 pct. i sigte

Billede
Premierminister Shinzo Abe fortog en kovending i juni og lovede, at hans politik vil gøre økonomien stærk nok til at modstå en stigning i omsætningsafgiften, mens forhøjelsen samtidig blev udskudt til 2019. Foto:

Japan bliver i sidste ende nødt til at hæve momsen for at finansiere de stigende omkostninger til social sikring i det hastigt aldrende samfund. Det slår Japans økonomiminister, Nobuteru Ishihara, fast i en tale onsdag i Tokyo.

Og en forhøjelse fra de nuværende 8 pct. til de foreslåede - men udskudte - 10 pct. er ikke nok til at dække velfærdsydelserne.

- Vi vil gradvist øge momsen til 12 pct. videre til 15 pct., siger Nobuteru Ishihara, der peger på, at det vil være nødvendigt at holde folkeafstemning for at få offentlighedens godkendelse.

Premierminister Shinzo Abe fortog en kovending i juni og lovede, at hans politik vil gøre økonomien stærk nok til at modstå en stigning i omsætningsafgiften, mens forhøjelsen samtidig blev udskudt til 2019.

US-WORLD-LEADERS-GATHER-IN-NEW-YORK-FOR-ANNUAL-UNITED-NATIONS-GE

Den 3 pct.point store forhøjelse i i 2014 sendte det japanske forbrug ned og kastede landet ud i recession.

Japan står over for et vedvarende budgetunderskud, og en stigning i omsætningsskatten er nødvendig for at finansiere det sociale sikkerhedsnet.

Forøgelse af momsen vil bringe niveauet op på et niveau tilsvarende mange udviklede europæiske lande.

Den Internationale Valutafond har sagt, at skatten bør hæves gradvist og forudsigeligt.

JAPAN-BANKS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen