Berlingske Business

Japan fastholder pengepolitikken

Bank Of Japan
Den japanske centralbank - Bank of Japans hovedkvarter i Tokyo. Foto:

Den japanske centralbank - Bank of Japan - fastholdt som ventet pengepolitikken uændret på dagens mødet i Bank of Japans pengepolitiske komite.

Bank of Japan vil dermed fortsætte med at gennemføre markedsoperationer, således at den monetære base stiger i en takt på omkring 60.000 til 70.000 mia. yen årligt.

Komiteens medlemmer besluttede den uændrede politik enstemmigt.

Centralbanken betegner den økonomiske udvikling som "moderat", mens den globale udvikling fortsat ses som en langsom forbedring. Det giver basis for en generel forbedring i eksporten.

Virksomhedernes investeringer er steget , og privatforbruget er fortsat robust, med en vis forbedring i beskæftigelsen og indkomst-situation, påpeges det.

Japanese national flag is flapping at the Bank of

For industriproduktionens vedkommende er væksten afdæmpet, mens de finansielle betingelser er ekspansiv. Kerneinflationen (forbrugerpriserne eksklusive friske fødevarer) ligger i intervallet 0,5 til 1,0 pct., og inflationsforventningerne synes generelt være på vej op.

Bank of Japan venter, at den japanske økonomi vil fortsætter opsvinget i et afdæmpet tempo, mens forbrugerpriser-inflationen ventes at stige gradvist.

Der er dog fortsat en høj grad af usikkerhed for udsigterne for Japans økonomi, herunder udsigterne for de europæiske gældsproblemer, udvikling på de nye og råvarerelaterede eksporterende økonomier og for tempoet i det amerikanske opsving, noteres det.

Bank of Japan vil fortsætte de pengepolitiske lempelser for at nå inflationsmålet på 2 pct. på "en bæredygtig måde". De fremadrettede risikomomenter vil blive vurderet og politikken justeret, når det er hensigtsmæssigt, lyder det.

/ritzau/FINANS

JAPAN-STOCKS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen