Berlingske Business
13:12H&M banket til bunds i blødt marked

Jack Ma og Kinas kopister

27BUSALIBABA-IACC-134434.jpg
Jack Ma har en drøm om at erobre verden med sit internetimperium Alibaba og fik noget at fundere over, da hans selskab blev suspenderet fra en international organisation mod kopivarer. Foto: Shu Zhang/Reuters

Kinas største erhvervsikon er langtfra lige så populær internationalt, som han er i sit hjemland. Jack Ma og Alibaba har tjent milliarder på internethandel – også på de falske varer.

Historien om Jack Ma er historien om kinesisk entreprenørånd. Om knægten fra Hangzhou, som dumpede ved optagelsesprøven til hjembyens dårligste universitet og i stedet etablerede en virksomhed, der har ændret den måde, kineserne handler på.

Historiens hovedperson er gået fra ingenting til at være en af landets rigeste personer og mest kendte ansigter. Så helt underligt er det ikke, at Jack Ma har opnået noget nær heltestatus i kinesiske erhvervskredse. Hans succesfortælling tager udgangspunkt i milliardforretningen Alibaba – verdens største markedsplads for handel på nettet.

Alibaba

For to år siden stod virksomheden for den største børsnotering på Wall Street nogensinde. At Alibaba valgte at gå på børsen i New York og ikke i Shanghai eller Hongkong, findes der flere forklaringer på. En vigtig en af dem er, at Jack Ma vil ud over Kinas grænser. Han vil udvide sit internetimperium og erob­re resten af verden. Men jo mere han skruer op for Alibabas internationale ambitioner, jo mere står det klart, at han ikke har lige så mange venner ude som hjemme.

Forklaringen skal findes i den syndflod af kinesiske kopivarer, der handles via Alibabas salgskanaler. Det er især tilfældet på selskabets største markedsplads kaldet Taobao. Her kan privatpersoner åbne en online-butik og sælge egne produkter. Lidt som det kendes fra amerikanske eBay – bare mange gange større. Findes det, kan det købes på Taobao. Og ofte til en brøkdel af prisen, fordi varen er falsk og produceret på en fabrik et sted i Kina.

Alibabas ledelse har mange gange lovet at slå ned på salget af kopivarer og lukke de involverede butikker, men omfanget er enormt. Alene i årets første kvartal blev der handlet varer til en værdi af 748 milliarder kroner på Alibabas platforme. Undersøgelser – blandt andet foretaget af kinesiske myndigheder – viser, at en stor del af varerne er kopier. Derfor tvivler mange på, at Jack Ma for alvor formår at rydde op i sit online-univers.

Alibaba

Kampen mod kopivarer

Han skulle i dag have været blandt hovedtalerne på en konference i Florida om kampen mod kopiering. Arrangøren er interesseorganisationen International Anti-Counterfeiting Coalition (IACC). Sidste måned blev Alibaba optaget som medlem i organisationen. Det faldt ikke i god jord hos flere af de andre medlemmer.

Modehuset Kering, der ejer mærker som Gucci og Puma og længe har været efter Alibaba, valgte at smække med døren. Kering og Alibaba krydser allerede klinger i en retssag, hvor Kering har fremlagt beviser for, at der en enkelt måned i 2014 blev solgt 37.000 falske Gucci-tasker fra 2.731 forskellige butikker på Taobao. En søgning af nyere dato lavet af erhvervsmediet Forbes viste, at 30.000 Gucci-produkter var til salg for under 300 kroner – væsentligt lavere end hvad luksusmærket normalt sælges for. Også Tiffany valgte at forlade IACC, efter at Alibaba blev inviteret indenfor. Og da flere medlemmer truede med at gøre det samme, besluttede ledelsen i organisationen at suspendere Alibabas medlemskab.

CHINA-US/BUYOUTS

Forløbet har mildest talt været en rodet affære. Og noget af et nederlag for Alibaba, der sender en anden fra ledelsen til at tale ved dagens IACC-konference. Suspenderingen ser internetgiganten som et resultat af en intern magtkamp.

»Ingen organisation bør kontrolleres af interne politiske kampe, og ingen organisation bør kidnappes af personlige interesser i nogle enkelte virksomheder,« fremgår det af en udtalelse fra selskabet, hvor Alibaba samtidig fremhæver sin egen indsats mod kopierne.

I dag har Alibaba 2.000 ansatte, der udelukkende arbejder med at finde og stoppe salg af kopivarer. Det sker blandt andet ved hjælp af software, der sammenligner priser og billeder.

cc

Ifølge Alibabas egne opgørelser har indsatsen fjernet omkring 100 millioner falske produkter i løbet af det seneste år. I samme periode er kopivarer til en værdi af 822 millioner kroner blevet konfiskeret. På den baggrund forsøger Jack Ma igen og igen at positionere Alibaba som en del af løsningen i kampen mod Kinas kopister. Endnu ser mange af verdens etablerede mærker ham som en del af problemet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen