Berlingske Business

Italiensk storklub får lille rap over nallerne for ulovlig kæmpehandel

Pogba FILES-F
I sommeren 2016 solgte Juventus den franske fodbolspiller Paul Pogba til Manchester United i en kæmpe millionhandel. Men alt er ikke gået lige efter bogen. Foto:

Fodboldagent tjente 200 millioner kroner på at hjælpe Juventus med at sælge Paul Pogba, skriver Politiken.

Mino Raiola puttede 365 millioner kroner i lommen, da agenten var med til at sælge Paul Pogba fra Juventus til Manchester United sidste sommer.

200 af de 365 millioner kom fra den italienske klub, afslørede bogen "Football Leaks", der er skrevet af to Spiegel-journalister.

Agenten tjente så meget ved først at lade sig hyre af Juventus til at skabe hype om en fremtidig transfer i pressen og starte en budkrig ved at aktivere store udenlandske klubber.

Og dernæst ved også at lade sig engagere af United samt Pogba. Det skriver Politiken, der har adgang til dokumenterne bag bogen.

ankersen

Via whistleblowerplatformen Football Leaks har Politiken læst sagsrapporten hos Det Internationale Fodboldforbund, Fifa.

Den viser, at efterforskere af handlen nåede frem til en klar konklusion i februar.

Fifa mener, at aftalen mellem Juventus og Raiola er et brud på reglerne om tredjepartsejerskab af spillere. Den blev indført for godt to år siden for at forhindre det, nogle kritikere har kaldt moderne slavehandel.

Derfor er Fifas disciplinærkomité blevet anbefalet, at den italienske klub får en straf.

BRITAIN SOCCER UEFA EUROPA LEAGUE

Efterforskerne lægger i deres rapport op til at give Juventus en bøde på 65.000 schweizerfranc - 443.000 kroner - for at overtræde reglerne.

Sådan en bøde batter dog intet, mener Jens Sejer Andersen, international chef i Play the Game, der kæmper for mere gennemsigtighed i idræt.

FBL-EUR-C1-JUVENTUS-BARCELONA

- Det er helt oplagt, at bøden bare er en meget marginal omkostning for Juventus, og man kan spørge, om ikke også agenten skulle straffes, siger Jens Sejer Andersen til Politiken.

michael laudrup

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen