Berlingske Business

Italiens regering vil spænde ben for EU-aftale med Canada

ITALY PARTIES ELECTIONS
Lega Party's delegation composed by Giancarlo Giorgetti (L), Matteo Salvini (C) and Gian Marco Centinaio (R) arrive for the meeting with Italian President Mattarella for a second round of formal political consultations following the general elections, in Rome, Italy, 12 April 2018. Mattarella is holding another round of formal political consultations following the 04 March general election in order to make a decision on to whom to give a mandate to form a new government. EPA/RICCARDO ANTIMIANI Foto:

Italiens nye regering vil ikke ratificere en færdigforhandlet og underskrevet handelsaftale med Canada, da den ikke i tilstrækkelig grad beskytter italienske fødevarer.

Det siger Italiens landbrugsminister, Gian Marco Centinaio, i interview med avisen La Stampa.

»Vi vil ikke ratificere frihandelsaftalen med Canada, da den kun beskytter en mindre del af vores BOB (beskyttede oprindelsesbetegnelser, red.) og BGB (beskyttede fødevarebetegnelser, red.),« siger Centinaio.

BOB betyder ifølge Fødevarestyrelsen, at »en fødevare eller et landbrugsprodukt stammer fra og er fremstillet, forarbejdet og tilvirket i det pågældende område«.

BGB dækker over, at varen stammer fra og enten er »fremstillet, forarbejdet eller tilvirket i et afgrænset geografisk område«.

Centinaio kommer fra højrefløjspartiet Ligaen, der som koalitionspartnerne i Femstjernebevægelsen vil forsøge at begrænse EU's indflydelse.

Handelsaftalen med Canada (Ceta) er den første store handelsaftale, som EU har underskrevet, siden man i 2011 begyndte at implementere en handelsaftale med Sydkorea.

Alle medlemslande skal godkende Ceta, før den kan træde i kraft.

Med Ceta vil handelsbarrierer blive brudt ned. EU vil få mulighed for at eksportere mere ost og vin, mens Canada kan sende mere svine- og oksekød til unionen.

Desuden vil eksempelvis danske og andre EU-lande med Ceta i højere grad få mulighed for at byde ind på opgaver i Canada.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen