Berlingske Business

Inflationen stiger i Storbritannien efter EU-afstemning

Brexit BRITAIN-EU-POLITICS-BREXIT
Arkivfoto: Brexit. Foto:

Inflationen steg i Storbritannien i juli. Importpriserne steg markant og trak priserne med i op.

For første gang siden briternes beslutning om at forlade EU og det tilhørende markante fald i pundet er der kommet inflationstal fra Storbritannien.

De viser, at inflationen stiger med den højeste takt i 20 måneder.

Jens

År til år steg forbrugerpriserne med 0,6 procent år i juli, mens de faldt med 0,1 procent måned til måned. Ifølge Bloomberg havde gruppen af adspurgte økonomer ventet en stigning på 0,5 procent år til år.

»Selv om den lille stigning betyder den højeste inflation siden november 2014, er inflationen stadig lav i en historisk kontekst.«

»De største bidragydere til stigningen var stigende priser for brændstof, alkoholiske drikke og hoteller,« skriver det britiske statistikkontor.

Inflationstallene styrker pundet, der kort før tallene kom, var svækket markant. Lige før tallene kom, var pundet svækket til 1,147 euro, men steg til 1,152 euro.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen