Berlingske Business

IMF opfordrer Kina til økonomiske reformer

kina
»En række andre strukturelle reformer vil genskabe balancen og udløse nye vækstkilder; eksempelvis en åbning for mere konkurrence på markederne og en reform af ressourcepriserne,« skriver IMF i rapporten. Foto:

Den Internationale Valutafond advarer Kina om, at landet bør indføre økonomiske reformer for at lette presset på landets offentlige myndigheder, banker og virksomheder, som er tynget af den hurtige, men ubalancerede, vækst.

Advarslen kommer i fondens årlige gennemgang af den kinesiske økonomi.

Risikoen for, at Kina ikke lever op til IMF's vækstprognose på 7,8 pct. er ifølge fondens økonomer øget på grund af stigende sårbarhed i den hjemlige finansielle sektor og i de lokale myndigheders finanser. Væksten har hidtil været båret af en cocktail af finanspolitiske lempelser, kredit og investeringer, og anses for sårbar og uholdbar.

Derfor bør Kina iværksætte en række reformer. På kort sigt bør landet især forsøge at tøjle kreditvæksten og forhindre opbygningen af risici i den finansielle sektor, og især forsøge at skabe mere oversigt og ansvarlighed i den finansielle sektor. På længere sigt kan en række strukturelle reformer forbedre Kinas konkurrenceevne betydeligt.

- En række andre strukturelle reformer vil genskabe balancen og udløse nye vækstkilder; eksempelvis en åbning for mere konkurrence på markederne og en reform af ressourcepriserne, skriver IMF i rapporten.

Fonden konkluderer, at reformerne med en succesfuld overgang kan give Kina en sund vækst i mange år, omend væksten kan blive lavere end hidtil.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen