Berlingske Business

I USA er pizza en alvorlig ting

05BUS42-77536444.jpg

Man kommer ikke uden om, at hvis der er noget, amerikanerne tager alvorligt, så er det deres pizza.

Jeg har fundet mit pizza-sted i New York. Det er jo ellers en by med det mest fantastiske udbud af denne mærkværdige italienske spise. Men mit sted er et af de bedste. De laver pizzaen med en tynd og en sprød bund, der får én til at vende tilbage gang på gang. Og så skal man som gæst i byen huske, at der er knyttet helt særlige ritualer til det at spise pizza.

I New York spiser man med fingrene, og min pizza-pusher på 2nd Avenue holder fast i den tradition. Man skal bede om kniv og gafler, hvis man absolut vil blamere sig, og så er det lige før, at man bliver hældt ud. New Yorks borgmester Bill de Blasio var i øvrigt under valgkampen sidste år ved at miste stemmerne i millionbyen, da han blev afsløret i at spise en pizza med kniv og gaffel. Han blev hængt ud på alle medieplatforme, måtte undskylde i et Jon Stewart-show og angrebet på de sociale medier. Det gør man bare ikke.

Pics-dominos

New York er den by i USA, der er kendt for sin fabelagtige pizza med en tynd og sprød bund. Nogle siger at man skal helt til Napoli for at få noget lignende, og min pizza-mand laver en af de bedste, jeg har smagt uden for Italien. Han ejer sin lille private biks og er ikke en del af de enorme kæder, der specialiserer sig i pizza. For det er en milliard-forretning, vi her taler om, og hvor kæderne dominerer i storbyerne og i forstæderne.

Pizza Hut, Domino’s, Little Caesars, Papa John’s, Papa Murphy´s Pizza og Sbarro har delt markedet mellem sig. Og de er såmænd også ganske fremragende. Men når man nu har sin egen mand, der leverer varen, så behøver man jo ikke at gå til de store kæder. Men det er big business, vi her taler om. De store pizza-kæder har et totalt salg på over 35 mia. dollar om året. Og så kommer de små forretningsdrivende. Så det er mange pizzaer, der bliver langet over disken overalt i USA.

Pizza1234

Den mindste af kæderne er Sbarro, der netop er gået i betalingsstandsning, fordi de primært har haft deres butikker i de store amerikanske malls, som er ramt af en katastrofal kundetilbagegang. Sbarros markedsandel udgør kun 0,8 procent af markedet, så store er de ikke. Men de satser i en rekonstruktion på at lave små pizzeriaer i almindelige boligkvarterer for at redde virksomheden. Og Sbarro er interessant, fordi de netop kopierer de berømte New York-pizzaer, hvad de andre kæder ikke gør så meget i.

Koden til succes

For Sbarro har slået sig op på at bringe New York pizzaen ud til kunderne overalt i USA, men altså med skiftende held, fordi de valgte en strategi om at placere forretningerne i malls. Og Sbarro mener selv, at de har knækket koden til succes. Nemlig at koncentrere sig om det, folk vil have i Sbarro, pizzaer. Som Sbarros nye CEO David Karam siger, så bliver menukortet lavet om. Ud med lasagne. Ud med spaghetti-retterne og kylling med parmesan. Det er pizza, det drejer sig om. Så på den måde regner Karam med, at Sbarro er på vej tilbage igen og vil få væsentligt større markedsandele af det her lukrative marked end den knappe ene procent, de indtil nu har ligget på.

Karam siger, at der er i øjeblikket er 900 malls i USA med store restaurant-områder – ikke at forveksle med butikscentre, der er 47.000 af. Og det er der, Sbarro og nogle af de andre kæder i høj grad er. Sbarro er i en tredjedel af dem, og disse butikker udgør i dag cirka 90 procent af kædens omsætning. Men det skal laves om. Sbarro vil etablerer pizzeriaer uden for de amerikanske malls, fordi folk vil have lokale restauranter der, hvor de bor.

Gourmet-pizzaer

Og det er lidt af en videnskab at erobre kunder i det hastigt voksende pizza-marked i USA, hvor man i de største af kæderne kan tweete sine ordrer ind og få dem leveret til døren i løbet af maksimalt 30 minutter. Facebook og telefonbestillinger er gammeldags. Pizza-markedet bliver udviklet med rasende fart for at fastholde kunderne. Gourmet-pizzaer er det nye, hvor man i forvejen kan bestille, hvad der skal på af kulinariske specialiteter. Man kan vælge, hvor hummeren på pizzaen skal komme fra, og man kan få sine yndlingsøsters friteret og lagt på pizzaerne, hvis det er det, man vil. Kampen er i gang om et marked, hvor amerikanerne slet ikke kan få nok.

DOMINO'S-RESULTS/

Min mand er mere beskeden. Han har fire til fem forskellige pizzaer. Han leverer ganske vist ud af huset, men folk skal ringe ind og bestille dem. Og den, han sælger mest af, er den helt almindelige med tomat, ost, champignoner og skinke. Tre fjerdedele af hans salg er husets pizza, der koster fem dollar for en stor slice, hvis man samtidig bestiller en cola.

Er han bange for de store kæder? Ikke det fjerneste, siger han, for han har stamkunder, og de er mange, og de er i alle aldre.

»Alle kopierer New York-pizzaen, men hvis du vil have den ægte vare, så foregår det her,« siger han.

Og han har ret. Man kan næppe få en bedre frokost til en billig penge end hos de tusinder af små pizzariaer, der findes i New York. Og der er plads til kæderne også. Bare ikke i New York. For det er der, pizzaen hører hjemme i USA.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen