Berlingske Business

I Finland kan du få pengene tilbage for en dårlig koncertoplevelse

berry
Chuck Berry spillede i 2013 en koncert i Helsinki, der var så dårlig, at den nu får konsekvenser for hele den finske underholdningsindustri. Foto:

Den finske forbrugerklagenævn har en med skelsættende afgørelse åbnet for muligheden for at få penge tilbage, hvis en koncertoplevelse er markant dårligere end forventet.

En Chuck Berry-koncert i Helsinki i 2013 var så dårlig, at den nu får store konsekvenser for livemusikere, arrangører og musikelskere i Finland.

En koncertgænger klagede nemlig over den dårlige oplevelse, og Finlands forbrugerklagenævn har nu afgjort, at vedkommende skal have refunderet halvdelen af billetprisen, skriver YLE, Finlands svar på DR.

Den dengang 87-årige rock-n-roll-legende kom på scenen tydeligt utilpas og med influenzasymptomer og undskyldte sin forfatning overfor publikum. Den efterfølgende koncert var, har ombudsmanden afgjort, så langt under det niveau, man med rimelig kan forvente, at klageren skal have penge tilbage.

pix-Gramex

Afgørelsen danner nu præcedens i Finland og vil gælde alle former for live-optræden, og kan derfor få store konsekvenser for den finske underholdningsindustri.

»Enhver der søger en afgørelse af denne type, vil være drevet af subjektive meninger, men det er ikke nok til at få refusion. Det er et krav, at der er en generel opfattelse af, at koncerten var en fiasko, som det var tilfældet med Chuck Berry,« siger Paul Stahlberg, formand for det finske forbrugerklagenævn.

Det afgørende er ikke, om koncerten er god eller dårlig, men om dens kvalitet ligger langt fra den præstation, man som forbruger kan forvente. Ud over sygdom er fuldskab på scenen også en gyldig grund til at få refusion, fortæller han til YLE.

»På den anden side er det ikke usædvanligt til rockfestivaller, at nogle kunstnere er skæve, og det påvirker ikke nødvendigvis kvaliteten af deres shows,« tilføjer formanden.

pix-Google Play Music

Kunstnere, der er kendt for at spille under indflydelse af stoffer og alkohol, skal man heller ikke stikke næsen op efter at få billetprisen refunderet, hvis koncerten ikke er perfekt, forklarer han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen