Berlingske Business

Hunden – menneskets dyreste ven

12BUSAtlas-relaxes-in-the-b.jpg
Amerikanerne er nu begyndt at få designet værelser til deres hunde. Arkivfoto: Don Emmert/AFP

En ny industri har fået vinger i USA: Boligområder hvor hunden er i centrum, og mennesket følger med.

Amerikanerne er skøre. Kort og godt. Problemet er blot, at vi andre bliver ramt af deres mere eller mindre mærkværdige forretningsideer med en vis forsinkelse, som bliver mindre og mindre på grund af de sociale medier. Denne gang er amerikanerne gået amok på grund af menneskets bedste ven, hunden.

Det begyndte som en regulær nicheproduktion, men har på grund af tidernes gunst og amerikanernes følsomhed over for deres kæledyr udviklet sig til en milliardforretning. Nye boligområder bliver designet ud fra hundens behov. Husene bliver indrettet med et ekstra værelse til hunden. Kort og godt.

Hvad har så næret denne vanvittige dille, der betyder, at hunden står over alt andet? Jo, de unge par – de såkaldte milleniums – har droppet det med børn og har kastet deres fælles kærlighed på deres køter. Og hvor vi andre investerede i et halsbånd, en madskål, en vandskål og en snor til at holde bæstet på plads, investerer de unge amerikanere nu i ekstra værelser og ombygning af række­huset. Fido skal nemlig have det godt og i øvrigt selv bevæge sig ind og ud af huset. Den nye generation er villig til at investere stort for at tilfredsstille deres behov for et kæledyr. Meget mere end deres forældre og bedsteforældre, viser undersøgelser, som de amerikanske producenter for »alt til kældedyr« har lavet.

Jeg nævner i rækkefølge de nye investeringer: Eletronisk madforsyning til hunden (det skal den nok blive fed af), specielle hundedøre (formentlig så brede at vovsen kan komme ind og ud, når den først har ædt sig fordærvet), eget badeværelse med bruser i den rigtige højde (jeg tænker på det slagsmål, jeg havde med min golden retriever, når den engang imellem skulle spules igennem i badeværelset. Jeg blev mere våd end hunden). Fladskærms-TV i den rigtige højde. Det rene vanvid? Måske, men det er det stof, en milliardforretning er gjort af, for hunden er ikke alene menneskets bedste ven. Det er blevet det modernes USAs eneste ven.

Ifølge diverse ejendomsaviser kom ideen fra Californien. Hvor ellers. Det er dér, de skøre ideer som regel stammer fra, hævder østkystamerikanerne, som i øvrigt selv er begyndt at hoppe med på den nye mode. Epicentret for ideen ligger i Irvine i Californien, hvor en smart ejendomsmægler i et projektbyggeri tilbød, at man kunne få indrettet huset efter alle hundekunster. Det blev en succes. Så stor at tilbuddet kort efter blev udvidet til de andre projektbyggerier i området. Og kunderne stod i kø.

Men der skulle det ikke stoppe. Kommunalbestyrelserne kom nu under pres. For når vovse har fået luksus indendørs, skal den søreme ikke lide nød, når den bevæger sig udenfor. Derfor blev der i tilknytning til projekterne lavet hundepark, skovstursområder, hvor ejerne kan mødes og drøfte ormekur og hvilke hundeskoler, der er de bedste, og så selvfølgelig i centrum af det hele et enormt springvand, hvor Fido og Fifi kan drikke, uden at blive forgiftet. Glemte jeg noget? Jo, selvfølgelig, en kondibane og fitnessområde til hunden samt et vaskeområde, hvis hundebruseren hjemme er gået i stykker.

Det kan ikke undre, hvad denne eksemplariske og gode arkitekt mener om det hele:

»Vi har fundet ud af, at hundeejere er blevet mere og mere bevidste om, at det er godt at indrette huset efter hunden. Man skal designe sit hus med hunden i tankerne,« siger en af de arkitekter, der lever af at designe husene og områderne.

Hundene lever også et liv som trofast følgesvend for mennesket. Den følger med amerikanerne på arbejde og på rejser, og mange stiller krav om, at der også er hundekurve på arbejdspladsen.

Det er en milliardforretning. Amerikanerne bruger årligt over 60 mia. dollar på deres kæledyr, når det hele tælles med. Og det, ejerne er villige til at betale, stiger stejlt år for år, for hunden er for nogle amerikanere blevet så vigtig, at de planlægger livet ud fra den. For det er selvfølgelig ikke gjort med et værelse til vovse eller et madanlæg. Der skal f.eks. også anlægges det rigtige gulv, så der ikke kommer ridser fra kløerne, ligesom mange andre ting i huset skal være på plads.

Nu kan man sige, at det her er overdrevet, for sådan er amerikanerne ikke. Det er også rigtigt. Sådan er de fleste ikke. Men nogle er. Og åbenbart tilstrækkeligt mange til, at arkitekter og byplanlæggere ved, at der er en god forretning her, for behovet er stigende. Som en af de nye beboere i området sagde:

»Vores hund ved nu, at den er konge i hjemmet«.

Lad os håbe, at det ikke er en Rottweiler, de har, men en moppe af de mere beskedne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen