Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Hun skal sætte handling bag ordene om en bæredygtig verden

Aaa

Ambitionerne er tårnhøje hos direktøren for UN Global Compact, Lise Kingo, der har en fortid som koncerndirektør i medicinalvirksomheden Novo Nordisk. Hun vil sørge for, at det bliver erhvervslivet, der sætter handling bag ordene i FNs nye mål om en mere bæredygtig verden.

Om få uger samles erhvervsledere fra hele verden til årets bæredygtighedsevent, UN Global Compacts Leadership Fora 2016. Det sker den 22. og 23. juni i New York – med organisationens danske direktør Lise Kingo som vært.

Ambitionerne forud for mødet er tårnhøje. Lise Kingo taler om en ny æra for erhvervslivet, når det handler om at omsætte FNs nye verdensmål om en bedre og mere bæredygtig verden frem mod 2030. Målene blev vedtaget i september 2015.

»Mange virksomheder oplever i dag, at forretningsmodeller er under pres på grund af økonomisk lavvækst og digitalisering. FNs verdensmål er en mulighed for at finde inspiration til, hvordan en ny agenda kunne se ud,« siger Lise Kingo, der gang på gang over telefonen fra sit kontor i FN-bygningen i New York understreger, at det ikke kun handler om fine ord og målsætningen. Hendes mål er at sætte konkret handling bag ordene og få arbejdet med at nå FNs verdensmål til at udmønte sig i konkret forretning i rigtige virksomheder.

Kun på den måde vil der ske virkelige forandringer, mener Lise Kingo.

Det er blot halvandet år siden, Lise Kingo med et større tocifret millionbeløb i gyldent håndtryk forlod et prestigefyldt job som koncerndirektør med ansvar for mennesker, omdømme og relationer hos medicinalkoncernen Novo Nordisk.

I forbindelse med en større reorganisering af Novo Nordisks øverste ledelse blev Lise Kingos job reelt nedlagt, og det job, hun blev tilbudt i koncernen, havde ingen interesse.

Allerede dengang antydede Lise Kingo, at hun godt kunne tænke sig at fortsætte sit arbejdsliv i en lederposition i organisations- eller FN-regi.

I dag har Lise Kingo det som en fisk i vandet i New York, fortæller hun. For et år siden udpegede FNs generalsekretær, Ban-Ki Moon, hende til direktør for UN Global Compact, som i dag har mere end 13.000 virksomheder og organisationer som medlemmer i 170 lande. 1. september sidste år afløste hun Georg Kell, som gik på pension efter at have været direktør siden organisationens begyndelse omkring årtusindeskiftet.

Lise Kingo tiltrådte sit nye job næsten samtidig med, at FNs generalforsamling i New York vedtog 17 nye verdensmål for bæredygtig udvikling frem mod 2020, og få måneder før klimatopmødet i Paris i december sidste år for første gang blev enig om at opstille konkrete mål for indsatsen mod klimaforandringer.

Siden har hun haft forrygende travlt. UN Global Compact er nemlig blevet udset som en vigtig spiller i at få omsat de 17 overordnede verdensmål til konkret handling.

»Det har været et helt fantastisk sammenfald, at jeg fik lov at tage over netop nu. Man kan ikke forestille sig en bedre løftestang for UN Global Compacts videre arbejde end at blive udpeget til på vegne af FN at drive implementeringen af de nye verdensmål og beslutningerne på klimatopmødet hos virksomhederne. Hvis vi ikke lykkes med det, bliver målene ikke efterlevet,« siger Lise Kingo.

I modsætning til tidligere, når FN har vedtaget mål, der skal fremme bæredygtighed, har virksomhederne en fremtrædende rolle. Allerede i udarbejdelsen af målene har erhvervslivet været inde over på linje med organisationer og regeringer, og det afspejler sig også i målene, hvoraf flere helt tydeligt kun kan blive virkelighed, hvis virksomheder spiller med og leverer nye innovative løsninger.

Mål som nr. seks, der går ud på at sikre tilgængelighed og bæredygtig adgang til vand og sanitet for alle, mål nr. syv om at sikre billig, pålidelig, bæredygtig og moderne energi til alle og mål nr. 11 om mere bæredygtige byer og lokalsamfund er mål, hvor en lang række danske virksomheder har noget at byde ind med.

»Der er store forventninger til virksomhederne. Men der ligger også store muligheder for virksomhederne, og jeg oplever, at målene bliver utroligt godt modtaget,« siger Lise Kingo.

For nylig lavede UN Global Compact en undersøgelse blandt 8.500 af de godt 13.000 virksomheder og organisationer, som har tilsluttet sig målene. Det viste sig, at 68 pct. af dem allerede kender til målene og var interesserede i at arbejde med dem.

»Min oplevelse er, at mange virksomheder allerede er begyndt at operere med målene, opfinde nye løsninger og lave forretning med udgangspunkt i dem. Målene giver en fantastisk mulighed for at vende f.eks. politiske risici som klimaforandringer og migration til muligheder for at udvikle nye løsninger og afsætte dem,« siger Lise Kingo.

Foreløbig er det de mest proaktive virksomheder, der rykker, men Lise Kingo har i spidsen for UN Global Compact lagt en slagplan, der breder kendskabet til mål og tankegang ud i det globale erhvervsliv.

Topmødet i New York er blot et skridt på vejen. Lise Kingo har også sat en stor kampagne, som kører gennem UN Global Compacts omkring 80 lokale virksomhedsnetværk rundt om i verden, i sving, ligesom UN Global Compact har udarbejdet et særligt verdensmålkompas, som er en vejledning til virksomheder i, hvordan de kan gribe arbejdet med at implementere målene an.

»Der bliver tale om en mangeårig kampagne. Det er ikke gjort med, at nogle få pionervirksomheder tager arbejdet med målene på sig. Det bliver et langt sejt træk at få kendskabet til målene bredt ud og omsat til konkret handling og forretning,« siger Lise Kingo, der ikke lægger skjul på, at hun trives i det diplomatiske miljø omkring FN.

»Skiftet fra en virksomhed til at arbejde i FN-systemet har været utroligt spændende. Mange ting er anderledes, men der er også meget, der er det samme som at arbejde i en stor multinational virksomhed. Jeg trives her. Og jeg glæder jeg mig over at kunne tage den erfaring, jeg har fået fra at arbejde intensivt med ansvarlig virksomhedsdrift i et stort selskab, med til at arbejde med samme emne i rigtigt mange virksomheder. Det er en rigtigt god ballast,« siger Lise Kingo, der i dag har rykket teltpælene op fra Holte og bor med base i New York.

»Min mand har stadig firma hjemme i Danmark og rejser tilbage cirka en gang i måneden, men vores base i dag er New York. Og jeg nyder i fulde drag at være en del af byen,« siger Lise Kingo.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen