Berlingske Business

Hoteldrift med kinesiske træk

wanda
Wang Jianlin er manden bag Wanda Group, der nu ekspanderer med ?hoteller og luksuslejligheder i Vesten. Foto: Jason Lee/Reuters

Wanda-koncernen satser på hoteldrift på high end-markedet i både Kina og i udlandet, og det giver et indblik i, hvordan også udenlandske virksomheder skal angribe det kinesiske marked, også uden for hotelbranchen.

Det kun 25 år gamle ejendomsselskab Wanda Group er i gang med en kraftig ekspansion på high-end markedet for hoteller.

Manden bag selskabet, Wang Jianlin, der i dag er Kinas rigeste mand, har gjort sig bemærket ved at ekspandere Dalian-virksomheden ind på andre områder såsom varehuse, turisme, hoteller og biografer. Hans mål er at have verdens største varehuskæde i 2015 – målt på kvadratmeter. Og i år traf han beslutning om at bygge de første kinesiske luksushoteller uden for Kina – ikke mindst for at betjene de kinesiske turister, der i udgående turisme overhalede USA og Tyskland som verdens største med 102 mia. dollar i 2012, en stigning på 40 pct. siden 2011.

Wang Jianlin vil bygge et luksushotel og lejligheds­kompleks i London for syv milliarder kroner, ligesom han har planer om at bygge et luksushotel i New York. I løbet af de næste ti år er planen at bygge luksus­hoteller i otte til ti byer rundt om i verden.

Når han ser et marked for hoteller for kinesiske tu­rister, hænger det i høj grad sammen med, at kineserne i mange tilfælde har andre prioriteter og vaner end vestlige hotelgæster, som de vestlige hoteller ikke dækker.

kina luftfourening

Hvordan hotellerne kommer til at se ud, kan man få en idé om ved at se på planerne for den kæde af hotel­ler og resorts, som Wang Jianlin etablerede i juli 2012. Hotellerne lægger sig på det absolutte topniveau, men med en udpræget kinesisk stil, hvilket illustreres for eksempel i kædens nye hotel i »is-byen« Harbin, hvor det er hundekoldt om vinteren med minus 20-30 grader.

Mange velstående kinesere kan være tiltrukket af de vestlige luksushoteller, men de er alligevel rodfæstede i deres egen kultur – stort set alle er vokset op under fattige kår, selv om de er millionærer eller milliardærer – og det indebærer en anden stil og et andet indhold end på de vestlige hoteller.

Den nye kæde bygges udelukkende i de mindre millionbyer uden for kystbyer som Beijing og Shanghai. Det er dér, hvor den nye urbanisering slår igennem. Næsten 80 procent af kineserne bor i disse byer, og hotelmarkedet er mættet i kystbyerne. Desuden er der mere vækst i byerne under topniveauet, og der er millioner af velhavere.

Chefen for Wandas marketingafdeling, Liu Xiaofeng, siger til China Daily, at hvis ikke Wanda tager en del af kagen nu, gør andre det, og »de løber hurtigt«.

Novo Nordisks koncernchef Lars Rebien Sørensen.

Mange vestlige hoteller i Kina drives på vestlig facon, mens de nye luksushoteller og resorts i høj grad tager hensyn til de kinesiske kunder. Derfor er det lokale, der bliver ansat, så de kan tilpasse konceptet til den lokale smag.

Liu Xiaofeng siger, at hotellerne reflekterer den kulturelle arv. Det skal kunne ses og mærkes af gæsterne. Konceptet skal adskille kæden fra andre hotelkæder.

F.eks. skal receptionister kigge vestlige gæster i øjnene, men på traditionel kinesisk vis være forsigtige med øjen­kontakt over for kinesere, og mens de skal bukke let over for kineserne, skal de ikke nødvendigvis gøre det over for vesterlændinge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen