Berlingske Business

Højt halal-skum

06BUSEGYPT-BEER.jpg
På verdensplan sælges der 2,2 milliarder liter alkoholfri øl om året. Det er 80 procent mere end for dem år siden. Arkivfoto: Mohamed Al-Sehiti

Øl. Det alkoholfri ølsalg vokser i popularitet. Ikke mindst i Mellemøsten er tørsten efter øl uden procenter steget markant de senere år.

Dedikerede ølhunde kan måske have svært ved at se pointen i alkoholfri øl, men det bliver stadig mere populært rundt om i verden. Sidste år blev der drukket 2,2 milliarder liter af det harmløse stads, hvilket er 80 procent mere end fem år tidligere.

I den vestlige verden bliver det overvejende solgt til et sundhedsbevidst mindretal. Men i Mellemøsten, der nu tegner sig for en tredjedel af det globale salg, er markedet i altovervejende grad alkoholfrit. I 2012 drak iranerne næsten fire gange så meget som i 2007. Forbrugerne i Saudi-Arabien, Egypten og De Forenede Arabiske Emirater har også vist en voksende smag for det – selv om alkoholholdigt øl stadig tegner sig for en større del af markedet her.

Delster, der produceres af det iranske bryghus Behnoush, blev alkoholfrit efter den islamiske revolution i 1979. Og da den islamiske organisation Hamas vandt en jordskredssejr ved valget i Gaza i 2005, lancerede det palæstinensiske bryggeri Taybeh en alkoholfri »halal«-version af sin øl. Etiketten er grøn, islams farve.

Den seneste vækst i salget skal imidlertid også ses som et resultat af en forbrugertrend, siger Maii Abdul-Rahmen, der fra Dubai udfører analyser for Euromonitor.

At drikke øl – selv den alkoholfri variant – er en del af en attraktiv, globaliseret livsstil, som hverken juice eller Coca-Cola kan hamle op med, siger Guilda Saber, marketingchef i det libanesiske bryghus Laziza, der producerer alkoholfri øl.

Denne tendens indebærer, at producenterne nu kan øge salget af alkoholfrit øl i barer og på restauranter, hvor det tidligere typisk blev konsumeret i hjemmene.

Carlsberg og Heineken på banen

Der er stadig en række større, uafhængige bryggerier i Mellemøsten som eksempelvis Behnoush eller saudiarabiske Aujun, der for nylig har peppet emballagen på sin populære Barbican-øl op. Men andre ejes nu af de globale giganter:

Heiniken overtog de alkoholfri mærker Birell og Fayouz, da hollænderne købte de egyptiske Al-Ahram bryggerier, som dog også producerer en alkoholholdig variant. På samme måde fik Carlsberg det i Mellemøsten populære, alkoholfri mærke Moussy med i købet, da bryggeriet i Valby erhvervede sig schweiziske Feldschlössen.

I takt med, at markedet bliver mere overrendt, søger producenterne af de alkoholfri mærker at rette sig ind efter særlige segmenter. Moussy henvender sig for eksempel især til unge mænd og kvinder – en af mærkets annoncer viser en blandet gruppe, der drikker sammen ved en strand. Birell er rettet mere mod en decideret mandeverden – en annonce her viser en gruppe mænd til en fodboldkamp, der alle drejer hovederne for at følge en forbipasserende blondine (det er åbenbart minde syndigt at glo på damer end at drikke alkohol).

Nogle bryggerier er optimistiske og forventer, at den nuværende bølge af religiøsitet i hele regionen vil øge efterspørgslen. Et af dem er tyrkiske Efes, der traditionelt har brygget alkoholholdigt øl, men som i 2011 lancerede en Efes Zero. Andre er imidlertid lidt mere skeptiske og siger, at hvis forbrugerne bliver endnu mere forhippede på at skilte med deres tro, kan de ende med at afvise alt, som har den mindste antydning af vestlig dekadence.

0,00 i modsætning til 0,0

Men både saudiarabiske og egyptiske gejstlige har udsendt fatwas, som erklærer det tilladt for muslimer at drikke øl helt uden alkohol. Den saudiarabiske kendelse lød, at det afgørende spørgsmål var, hvorvidt man kunne blive beruset af at indtage en stor mængde af drikken, hvilket bandlyste alle former for let øl.

Lazizas ejer, det libanesiske bryggeri Almaza, tager ingen chancer. Selv om Laziza markedsføres som øl, er det ikke gæret, idet processen med at fjerne alkoholen efter gæringen stadig kan efterlade spor af det. På flaskerne står der da også, at det indeholder »0,00 procent« alkohol for at adskille det fra de gærede øl, der kun lover »0,0 procent«.

Oversættelse: Lars Rosenkvist

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen