Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Her er kvinderne amerikanerne vil se på den nye dollarseddel

tubman
Den afro-amerikanske abolitionist Harriet Tubman, der også er kendt som »Sorte Moses« er en af de historiske kvinder, som er i spil til at blive den første kvinde på en amerikansk pengeseddel i 100 år. Dette er ikke en rigtig pengeseddel, men en illustration fra kampagnen »Woman on 20s«. Foto:

Der bliver lige nu kæmpet indædt for kvindernes plads på de amerikanske pengesedler. Det står fast, at der i 2020 kommer en kvinde på 10-dollarsedlen. Men hvem skal det være, og hvorfor skal hun stå ved siden af en mand?

Forsiden af dollarsedlen har i månedsvis skabt ophedet debat i USA. Kvindernes plads er på pengene, mener en stor gruppe amerikanere med Hilary Clinton og Barack Obama i front. I 2020 bliver det en realitet, nu er spørgsmålet bare, hvem der skal have det ærefulde hverv.

En ny meningsmåling viser, at Eleanor Roosevelt er publikumsfavorit til at blive den første kvinde i 100 år, der pryder en dollarseddel.

27 procent af amerikanerne foretrækker at gå rundt med den tidligere førstedame i lommen, dermed slår hun den afro-amerikanske abolitionist Harriet Tubman, som står til 17 procent af stemmerne.Tubman var ellers vinderen på kampagnen »Woman on 20s« hjemmeside, hvor over en halv million amerikanere har afgivet deres stemme.

Finansminister Jack Lew har tidligere udtalt, at han vil lytte til folkets holdninger i løbet af sommeren, men beslutningen bliver i sidste ende truffet af ministeriet. Det vides endnu ikke, hvornår beslutningen bliver truffet.

GERMANY USA DEBT CEILING ILLUSTRATION

Kvindens vej til dollarsedlerne har ikke været uden bump. I januar 1979 dukkede kvindesagspioneren Susan B. Anthonys ansigt op på den nye 1-dollar mønt. Lille, sølv og rund - mønten floppede fælt. Den lignede de andre amerikanske mønter, og derfor vanskeligt at adskille den fra de andre mønter i en fyldt lomme, lød kritikernes røst. I september stoppede bankerne med at bestille sølvmønterne.

»Miss Anthony har lige så svært med at slå igennem i amerikanernes lommer, som hun havde med at komme igennem med sine politiske synspunkter 100 år tidligere,« skrev New York Times nuværende bestyrelsesformand og daværende reporter, A. O. Sulzberger Jr., i avisen.

36 år senere er det stadig ikke lykkedes en kvinde at slå igennem på de amerikanske pengesedler.

Dollar-sedlen er et verdensberømt symbol for kapitalisme og velstand. Historiske nøglepersoner pryder papiret og minder hver dag amerikanere om nationale symboler og historisk ballast. Millioner af borgere holder hver dag Washington, Jackson - og hvis man er rigtig heldig Franklin - mellem fingrene.

Forretningskvinden Barbara Ortiz Howard og journalisten Susan Ades Stone fra New York var godt og grundigt trætte af den herreklub, som dollarsedlerne havde udviklet sig til. I marts 2015 grundlagde og startede de derfor kampagnen »Woman on 20s«.

Idéen om at få en kvinde på 20-dollar sedlen blev plantet, da det gik op for Ortiz Howard, at hendes datter ikke havde noget i hverdagen, der mindede hende om berømte historiske kvinder.

»Den amerikanske dollar er en international valuta. Folk over hele verden interagerer med sedlerne hver dag. Det er på tide, at vi viser dem, at vi lever op til den forpligtelse, vi har, over for kvinder,« sagde Ades Stone, da kampagnen blev lanceret.

Kampagnen gik viralt. Målet var klart: »En kvindes plads er på pengene,« lød mottoet, der i 2020 skulle markere 100 året for kvindernes stemmeret med en kvinde på 20-dollarsedlen.

De to kvinder lavede en liste med 100 kvinder, som de med hjælp fra frivillige og historikere fik nedsnævret til 15 finalister, som amerikanerne ved hjælp af en afstemning kunne kæmpe for at få på 20-dollar sedlen. Topkandidaterne talte kvinder som Rosa Parks, Eleanor Roosevelt og Harriet Tubman.

»Mere end en halv million mennesker har stemt. Ikke på popstjerner, men på historiske kvinder, som fortjener at blive fejret som eksempler på noget, som unge piger kan stræbe efter at blive: repræsentanter for forandring på lige fod med de indflydelsesrige mænd, der flytter vores land fremad,« skriver Howard og Ades Stone på kampagnens hjemmeside.

Den 18 juni 2015 meddelte USAs finansminister, Jack Lew, at kvinderne var blevet hørt. For første gang i over 100 år skal en kvinde pryde en amerikansk pengeseddel: 10-dollarsedlen. Den udvalgte kvinde kommer dog ikke til at få pladsen alene, den skal hun dele med pengesedlens nuværende residerende, Alexander Hamilton.

»De amerikanske pengesedler er et symbol på, hvem vi er, og hvad vi står for som nation,« lød det fra finansminister Jack Lew, som har autoritet til at beslutte, hvem der skal være afbildet på landets pengesedler.

På trods af den historiske nyhed virkede det som en spand koldt vand i hovedet på kampagnens grundlæggere og støtter. Selvom det var et klart fremskridt, blev de slemt skuffede.

»Vi så helst en kvinde, der ikke skal dele spotlyset med en mand og som fik muligheden for at bliver anerkendt og æret,« siger Ades Stone til USA Today.

GERMANY USA DEBT CEILING ILLUSTRATION

Og så var det 20-dollarsedlen, som skulle ændres ikke 10-dollarsedlen. Andrew Jackson, hvis portræt udsmykker 20-dollarsedlen, var USAs syvende præsident. Han autoriserede i 1830 den lov, som tvang indianerne til at opgive deres land og flytte til Oklahoma, en rejse som krævede 8.000 menneskeliv, hvilket gør hans optræden på amerikanske pengesedler noget kontroversiel. Som Slate Magazine skrev i marts 2015: »Slavehandleren Jackson orkestrerede et folkemord. Han burde det ikke optræde på vores valuta«.

Et andet argument for, at det er Andrew Jackson, som skal opgive sin plads er, at han var kendt for at hade papirvaluta. Han var derimod stor tilhænger af guld og sølv.

»Manden ville vende sig i graven, hvis han vidste, at hæveautomater hver dag spytter sedler ud med hans ansigt på,« siger Ades Stone til The Washington Post.

Ifølge Lew faldt valget på 10-dollar sedlen, fordi den alligevel skulle redesignes. Ironisk nok var det 10-dollar sedlens, Alexander Hamilton, som byggede det amerikanske banksystem. Han var den første amerikanske finansminister og derfor for vigtig til at vige pladsen helt, har Jack Lew forklaret

Demokraternes præsidentkandidat, Hilary Clinton, forholder sig uforstående over for finansministerens valg af pengeseddel. I et tv-interview på CNN i juli siger hun, at det ville være mindre upassende at vælge 20-dollar sedlen.

»Jeg vil have en kvinde på en pengeseddel. Jeg kan ikke lide, at man som kompromis placerer to mennesker på den samme pengeseddel. Det virker som en andenrangsplacering,« siger Hilary Clinton.

Jack Lew addresserede Clintons og andres kritik til et debatarrangement i Washington.

»Jeg har taget beslutningen om, at det bliver 10-dollarsedlen. Min intention var at skabe en bred offentlig debat, og det var vi gjort,« siger han.

 

 

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen