Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Har solgt kamerastativer for millioner, men ikke leveret ét eneste produkt

Nye regler lader rejsende mobilkunder surfe løs
Foto:

Flowmotion er et halvt år efter tidsplanen for levering af kamerastativer, men tror dog selv, at selskabet kan magte at levere 9.000 produkter, inden året er omme.

Den norske selskab Flowmotion blev hyldet som en succes ved årsskiftet på grund af et tilsyneladende nyskabende kamerastativ til mobilkameraer.
Selskabet har udviklet et stativ, som modvirker rystelser under filmatisering af aktiviteter.
Allerede i januar var der solgt flere end 5.000 kamerastativer, og indtægterne havde passeret de otte millioner danske kroner.

De første produkterne skulle efter planen være klar til levering i april, men i løbet af 2017 er leveringsdatoen blevet rykket adskillige gange.
Seks måneder senere er der stadig ikke leveret et eneste kamerastativ, men det er nu ikke så ualmindeligt for folkefinansierede produkter, siger administrerende direktør i Flowmotion, Lars Mangerud Flesland.

»Folkefinansiering - eller crowdfunding - er en anderledes fremgangsmåde, end når et stort, etableret selskab lancerer et produkt. Det er ikke udelukkende et salgsfremstød, det er en folkefinansiering af hele projektet. Der bliver foretaget ændringer undervejs. Der har blandt andet været foretaget en række designændringer, som har forbedret produktet - et opgraderet batteri, blandt andet. Og så har der været uforudsete hændelser, som er blevet løst løbende.«
I oktober har salgstallet nået de 9.000 produkter, og det giver samlet set en indtægt på knapt 16 millioner danske kroner, siger Flesland.

Skal levere 9.000 inden februar

På selskabets hjemmeside kan man læse, at både pulje 1, 2 og 3 af produkter er udsolgt, men Flowmotion oplyser ikke, at ingen af kunderne endnu har fået leveret produktet.

"Det står der ikke, men alle som køber hos os får en e-mail, hvor vi skriver, at vi er lidt forsinket med leveringer, som skulle have været ude nu. Udgangspunktet er, at de, som har købt først, får produkterne først," siger Flesland.

På hjemmesiden antydes det, at man kan vente levering i januar, hvis man køber kamerastativet i dag. Vil I kunne klare at levere 9.000 stativer, før januar er ude?
»Ja, det kan vi. Vi har arbejdet med produktionen i lang tid, og de største udfordringer i forbindelse med produktionen er løst. Vore partnere i Norge og Kina er ekstremt rutinerede. Når produktionen kommer i gang, er det ikke noget problem at opretholde og opskalere produktionstakten,« siger han.

Fabrikken i Kina skal kunne producere 5.000 stativer om måneden, og i november vil de første produkter kunne leveres til kunderne, forsikrer Flesland. Fosinkelsen er således på et halvt år.

Er der nogen, som har afbestilt på grund af forsinkelserne?
»Det er overraskende få. Vi oplevet, at folk er meget velvillige, når vi forklarer, hvorfor vi er forsinkede.«

Vil lancere flere produkter


Flesland glæder sig til at sende produkterne ud til fanskaren, som har bestilt på forhånd, og han tror på flere lanceringer af kamerastativer i 2018.
»Vi er ti personer i selskabet, og vi planlægger at ansætte flere. I dag er vi finansieret af Forskningsrådet, Innovasjon Norge og investorkapital. Men ellers er vi selvkørende og tjener penge på salget. Vi ønsker at tage flere investorer ind for at få gode folk med ombord med netværk og kompetencer,« siger Flesland.

Konkurrenten GoPro oplevede svigtende salg i 2016. Hvordan ser du markedet for kamerastativer?
»Vi registrerer stor efterspørgsel efter vores produkt. Jeg tror, mobiltelefoner i større grad vil overtage markedet fra actionkameraer. Mobilkameraer bliver bare bedre og bedre, og det betyder, at flere ser en mulighed i at bruge produkter fra os. Der er jo ingen, som køber videokameraer længere.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen