Berlingske Business

Handelskrig: Begrænset effekt på Kina - Danmark kan blive ramt

USA-TRUMP/
ARKIVFOTO Foto:

Underskriften som den amerikanske præsident, Donald Trump, har sat på et memorandum, får, som det ser ud på nuværende tidspunkt, kun en lille effekt på Kinas økonomi.

Det vurderer chefstrateg i PFA Henrik Henriksen.

»Som det ser ud nu, er det trods alt en meget begrænset størrelsesorden. Effekten er formentlig højst en promille af Kinas BNP, så det er en begrænset effekt.«

»Det vil koste Kina cirka 6 mia. dollar i eksport, det svarer til omkring 0,05 pct. af landets BNP. Så det er indtil videre en meget lille effekt, der er tale om«, siger Henrik Henriksen til Ritzau Finans.

Den underskrift som Trump satte torsdag, pålægger en told på import fra Kina.

Chefstrategen tilføjer, at svaret som Kina er kommet med, er meget moderat. Kineserne har natten til fredag været ude og svare igen og har offentliggjort en plan for at indføre straftold på amerikanske varer for omkring 3 mia. dollar.

Tine Choi

MULIGHED FOR ESKALERING

Der er fortsat muligheder for forhandlinger mellem de to lande. En anden mulighed er dog også, at den såkaldte handelskrig vil eskalere.

»Alle har en interesse i, at det her ikke eskalerer. Men derfor kan det jo selvfølgelig ske. Den reaktion vi har set på aktiemarkederne, er rimelig kraftig, i forhold til hvor afmålte tiltagene ser ud til at være. Det ligner, at markederne har sagt, at det her kan gå hen og blive værre,« siger chefstrategen.

Hvis man vender øjnene fra USA og Kina til Danmark, kan man måske se en større effekt. Danmark er et stort transportland, der lever af international handel. Derfor kan Danmark være et af de lande, der bliver ramt, hvis handelskrigen eskalerer.

»Det er klart, at Danmark vil blive hårdt ramt, hvis det eskalerer. Både fordi vi har så stor en handel, og fordi vi er nogen af dem, der bruger meget krudt på at transportere varer,« siger Henrik Henriksen.

USA-TRADE/CHINA

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen