Berlingske Business

Græske forhandlinger med kreditorer mislykkes

EUROZONE-GREECE/
ARKIVFOTO. Foto:

Forhandlinger mellem Grækenland og landets internationale kreditorer endte i fiasko søndag, da parterne ikke kunne blive enige.

Det, der af flere blev kaldt et sidste forsøg på at løse Grækenlands gældsproblemer, er endt uden resultat.

Forhandlingerne mellem Grækenland og dets internationale kreditorer i form af EU, Den Europæiske Centralbank (ECB) og Den Internationale Valutafond (IMF) endte i fiasko søndag, da parterne ikke kunne blive enige.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Tiden er ved at løbe ud for Grækenland. Landets nuværende låneprogram udløber ved udgangen af juni, og derved består det mulige fremtidsscenarie, at Grækenland kan blive nødt til at forlade eurozonen.

Ved weekendens møde, der blev afholdt i Bruxelles, luftede de europæiske ledere deres frustrationer over Grækenlands manglende vilje til at gennemføre reformer. Imens insisterede Grækenlands ledelse på, at landet aldrig vil give efter for EU og IMFs krav om nedskæringer i pensioner og lønninger.

13BUSGREECE.jpg

Fredag luftede den græske premierminister Alexis Tsipras ellers, at han ville acceptere smertefulde kompromisser, men fra Kommissionen lyder det, at Grækenlands forslag til reformer forbliver ufuldstændige.

»Mens der var nogle fremskridt, lykkedes forhandlingerne ikke, da der fortsat er en stor kløft mellem den græske regerings planer og de fælles krav fra Kommissionen, IMF og ECB,« lyder det fra EU-Kommissionen i en udtalelse ifølge Reuters.

Uenighederne drejer sig om et beløb på op imod, hvad der svarer til omkring 15 milliarder kroner om året i budgetbesparelser.

Finansministrene i eurozonen skal drøfte situationen med Grækenland, når de mødes på torsdag.

GREECE-POLITICS-ECONOMY

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen