Berlingske Business

Græsk serieiværksætter: »Jeg bryder mig ikke om korruptionen og sløvheden i Grækenland«

22BUSEASYJET-STELIOS-HAJI-I.jpg
Stelios Haji-Ioannou grundlagde i 1996 luftfartsselskabet easyJet, og efter at han slap tøjlerne i selskabet, har han forsøgt sig med »easy«-tanken inden for adskillige områder. Foruden at være en meget kritisk hovedaktionær i easyJet. Foto: Scanpix

Det er 20 år siden, at græsk-cyprioten Stelios Haji-Ioannou etablerede easyJet og var med til at revolutionere Europas luftfart. Han er bidt af nye ideer.

I disse tider kan det være rart for grækerne at blive mindet om, at der også findes græske succeser. Også selv om den er skabt uden for landets grænser.

Sådan er det med lavprisselskabet easyJet, der blev grundlagt i London-lufthavnen Luton for snart 20 år siden, i november 1995, af græsk-cyprioten Stelios Haji-Ioannou. Han hører endog til i den sjældne kategori af erhvervs- personer, der ikke behøver nærmere præsentation end fornavnet.

SWITZERLAND-TRANSPORT-AVIATION

Stelios hører også til den type, der ikke spilder sin tid. Før han grundlagde easyJet som 28-årig, havde han allerede etableret rederiet Stelmar tre år forinden. Han ville være sin egen herre efter at have arbejdet for sin far, Loucas Haji-Ioannou, der var en af Grækenlands mægtigste skibsredere, men aldrig lod sine børn glemme, at han selv havde arbejdet sig til alt.

Samme sparsommelighed præger også den ellers joviale og lidt omfangsrige Stelios, der er kendt for at foretrække spartanske åbne kontorer og gerne tager med offentlig transport. Men som dog alligevel har privatboliger i Monaco og Grækenland – og lystbåde forankret begge steder. Formuen er anslået til 1,7 mia. dollar.

Alle former for »easy«

Det nuværende easyJet er for længst fløjet fra reden. Stelios sidder ikke længere i hverken ledelse eller bestyrelse, men holder fingeren på pulsen som særdeles aktiv hovedaktionær, der flere gange har haft højlydte sammenstød med den nuværende ledelse.

FILE NORWAY ECONOMY TRANSPORT NORWEGIAN

Hovedparten af sin tid bruger han i dag på at afprøve nye koncepter under »easy«-brandet, inspireret af Richard Branson og hans Virgin-forgreninger. Gennem årene er det testet med alt fra biludlejning til netejendomshandel, mens det seneste projekt er en discountkæde, easyFoodstore.

Stelios erkender gerne, at langtfra alt har været en succes. Det er heller ikke nødvendigvis meningen.

»Hvis det var en forretning uden et brand, ville jeg sige: Smid aldrig gode penge efter dårlige. Men det er anderledes med et brand. Nogle forretninger er bare dømt til at blive i det små,« udtalte han for nogle år siden.

sas

Stelios har heller ikke glemt sit ophav. Under den økonomiske krise har han brugt af formuen til at dele gratis mad ud i Athen og Cypern via Food from the Heart-initiativet, der blev startet for to år siden. I Athen møder omkring 2.500 personer op dagligt for at få mad. Begge steder støtter han også iværksætterspirer.

Omvendt var der dog gode grunde til, at det blev i London, at Stelios grundlagde sin hidtil mest succesrige forretning.

»Jeg kan lide organiserede forhold. Jeg bryder mig ikke om korruptionen og sløvheden i Grækenland,« udtalte han til avisen The Independent. Det var i 1996 – et halvt år efter easyJets start.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen