Berlingske Business

Grækerne lærer at bruge netbanken og kreditkortet

EUROZONE-GREECE/
Folk står i kø ved hæveautomat i Athen. Foto:

Den græske kapitalkontrol, der sætter grænser for, hvor mange kontanter borgerne må hæve, har fået grækerne til at lære brug af netbank og kreditkort.

Foreløbige tal fra juli og august viser, at procentdelen af samlede køb foretaget med kredit- eller betalingskort steg fra 15 pct. til 40 pct. i den græske detailhandel. Et skridt i den rigtige retning lyder det fra cheføkonom.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Nyhedsstrømmen fra kriseramte Grækenland synes den seneste tid at være gået ned i tempo siden sommerens overskrifter med banklukninger og standsning af betalinger til kreditorer. En stram kapitalkontrol, der blev indført i juni, er nu blevet hverdag, og har vist sig at have sine fordele.

EUROZONE-GREECE/

»Kapitalkontrollen har tvunget grækerne til at ændre adfærd ved i højere grad at anvende kredit- eller betalingskort samt betalingsoverførsler. I perioden fra 2008-13 var kontantløse betalinger 75 pct. lavere end i resten af Euroland. Hvor 25 pct. af detailhandelen i Euroland skete med kreditkort, var det kun 5 pct. i Grækenland, selvom udbredelsen har været nogenlunde den samme«, siger Paul Mylonas, cheføkonom i National Bank of Greece, til Jyllands-Posten Erhverv.

GREECE-PIRAEUSBANK/LOANS

Når den ændrede adfærd er så vigtig, skyldes det, at det gennem en lang årrække med næsten udelukkende kontantbaseret handel har været for nemt at omgå kasseapparatet og derved skattesystemet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen