Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Grækenland privatiserer 14 lufthavne

A passenger walks inside the Athens Eleftherios Venizelos airpor
Athens Eleftherios Venizelos lufthavn Foto:

Så er Grækenland i gang med sit store privatiseringsprogram. Tysk-græsk konsortium køber retten til at drive 14 lufthavne i 40 år.

Det er konsortiet Fraport-Slentel, som er køber, og bag det står det tyske lufthavnsselskab Fraport og det græske industrikonglomerat Copelouzos.

Fraport driver først og fremmest lufthavnen i Frankfurt am Main - deraf navnet - men har andre aktiviteter i både Europa, Asien, Afrika og Sydamerika. I Europa driver Fraport blandt andet lufthavnene i russiske Sankt Petersborg (sammen med den græske partner) og ved de to bulgarske feriedestinationer Varna og Burgas.

Lufthavnene, som Fraport-Slentel overtager i Grækenland, har 19 millioner passagerer årligt og omfatter blandt andet  lufthavnene på Korfu, Rhodos, Kos og Santorini.

Handelen er gammel; den blev faktisk indgået og offentliggjort allerede i november 2014. Men så blev der valg, og Grækenland fik ny regering, en regering som ikke brød sig ret meget om privatiseringer.

»Det er en model, som endnu ikke er blevet anvendt noget sted i Europa. Den passer bedre til en koloni end et EU-medlemsland,« sagde i nfrastrukturminister Christos Spirtzis så sent som i sommer. Siden er regeringen kommet på bedre tanker, og nu er aftalen endeligt underskrevet og offentliggjort i det græske lovtidende.

Der er ikke tale om et salg; kun om en tidsbegrænset overdragelse af brugsret, men aftalen tæller alligevel som en privatisering. Prisen for koncessionen er 1,23 milliarder euro, og den er stor nok til, at Grækenland næsten har opfyldt som privatiseringskvote for i år. I 2015 har Grækenland lovet kreditorerne at sælge for 1,4 milliarder statslige aktiver. I 2016 skal man sælge for 3,7 milliarder og i 2017 yderligere for 1,3 milliarder euro. Alt i alt venter man privatiseringsindtægter på 50 milliarder euro under den nye låneaftale; salgene skal gennemføres af en særlig fond.

Fraport er børsnoteret, men de to største aktionærer er offentlige, nemlig delstaten Hessen med 31,35 procent og bystyret i Frankfurt am Main med 20,02 procent. Tredjestørste aktionær er Lufthansa med 8,45 procent.

Copelouzos Group er et privat selskab grundlagt i 1972, som begyndte med at bygge busser, senere gik ind i bilhandel, fremstilling af entreprenørmaskiner og meget andet. Copelouzos bygger pipelines og kraftværker, og  i joint-venture med Gazprom sælger man russisk naturgas. Copelouzos driver i forvejen lufthanven i Athen, og sammen med Fraport lufthavnen i Sankt Petersborg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen