Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Google og Apple til spionmøde på engelsk landsted

John
Den tildigere britiske MI6-chef John Scarlett var tidligere på måneden ordstyrer ved en konference, hvor en række spionchefer mødtes med store, globale virskomheder for at diskutere overvågning. Foto:

Topfolk fra Google og Apple mødtes tidligere på måneden med en række spionchefer på et engelsk landsted for at diskutere overvågning. Det skriver det digitale nyhedsmagasin The Intercept, der har journalist bag afsløringen af Snowden-dokumenterne som redaktør.

Et engelsk landsted fra 1700-tallet dannede tidligere på måneden ramme for et møde, hvor tidligere og nuværende spionchefer fra syv forskellige lande mødtes med topfolk fra store, globale virksomheder for at diskutere statslige overvågningsprogrammer.

Ved den tre dage lange konference deltog en række repræsentanter fra teknologigiganter som Apple, Google og Vodafone. Mødet havde til hensigt at samle op på debatten om masseovervågning i kølvandet af Edward Snowdens læk af dokumenter fra den amerikanske efterretningstjeneste.

pix-Tysk spionage

Det er det digitale nyhedsmagasin The Intercept, der også var til stede under møderne på det engelske landsted, som beskriver, at lande som USA, Storbritannien, Frankrig, Sverige og Australien havde repræsentanter med under drøftelserne. Det er desuden lykkedes for The Intercept, der har journalisten Glenn Greenwald som frontfigur - manden bag Edward Snowden afsløringerne - at komme i besiddelse af et program for arrangementet. Her fremgår det, at deltagerne kom godt rundt i en række emner om problemer og udfordringer ved overvågningsprogrammer.

Deltagerne havde på mødet opstillet strenge regler om fortrolighed og talte under den såkaldte Clatham House Rule. Det betyder kort fortalt, at deltagerne ved mødet gerne må bruge informationer fra diskussionerne, men ikke må afsløre, hvem der er kommet med en bestemt oplysning. Det sker for at skabe mere åbenhed.

Den tidligere britiske MI6-chef John Scarlett var ifølge The Intercept den gennemgående figur og ordstyrer under møderne på the Ditchley Foundation Mansion, der særligt fokuserede på, hvordan Edward Snowden-afsløringerne havde ændret hele landskabet, når det kommer til statslige overvågningsprogrammer.

pix-Harddisk

Det digitale nyhedsmagasin The Intercept blev sidste år sat i søen af Glenn Greenwald, der håndplukkede en gruppe dygtige journalister i bestræbelserne på at fortsætte opfølgningen på NSA-sagen, som Greenwald dækkede via sit samarbejde med Edward Snowden. Greenwald har både fået ros og kritik for sine afsløringer. Flere har anerkendt hans omhyggelige arbejde med at afdække Snowden-dokumenterne, men kritikere har omvendt beskyldt ham for at være meget selektiv i sin udvælgelse af dokumenter og primært have smag for afsløringer, som kunne belaste USA.

Greenwald har dog en stor stjerne hos eBay-grundlæggeren Pierre Omidyar, der har investeret omkring 1,6 mia. kr. i den tidligere The Guardian-journalists nye medie.

pix-Michael Rogers

Glenn Greenwald udgav for et år siden bogen »No Place to Hide« om Edward Snowden-sagen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen