Berlingske Business

Goldman Sachs: Verden drukner i gæld

gæld

Den amerikanske finansgigant Goldman Sachs advarer mod, at den voksende ældrebyrde medfører, at mange landes gæld er ude af kontrol.

Der er brug for højere vækstrater og en helt ny politisk tilgang til det demografiske problem, hvis gælden skal holdes under kontrol, lyder det fra Wall Street-giganten.

Det skriver The Telegraph.

- Der er simpelthen for stor gæld, og den udgør en reel fare for økonomien. Derfor er der et stort behov for at skabe vækst for at arbejde gælden af, og det kræver, at man på politisk niveau adresserer den demografiske udvikling, siger Andrew Wilson, der er Goldman Sachs' chef for Europa, Mellemøsten og Afrika, til The Telegraph.

GREECE/PRESIDENT

penge

- Idet den gennemsnitlige levealder vokser, kan vi ikke længere opretholde den gældsdrevne økonomiske model, som vi har kunnet tidligere, tilføjer Wilson.

Wilson bruger den japanske økonomi som et eksempel på, hvor resten af verden er på vej hen. Her er den offentlige gæld steget til over 200 pct. af BNP, og den aldrende befolkning gør det enormt svært for Japan af vende den udvikling. Ifølge OECD vil den japanske gældsbyrde vokse til mere end 400 pct. af BNP inden 2040, hvis ikke den japanske regering indfører drastiske reformer, der adresserer problemet.

boligmarkedet

Goldman Sachs-chefen ser dog en løsning et sted i horisonten for både Japan og resten af verden. Den omfatter blandt andet øget immigration og højere pensionsalder, hvilket kan øge den samlede arbejdsstyrke og sende gælden ned.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen