Berlingske Business

Gigantiske fonde på udkig i Danmark: Grundfos spøger

hfrsd
Grundfos' kommunikationsdirektør Kim Nøhr Skibsted. Foto:

Amerikanske kapitalfonde med særdeles dybe lommer har fået øjnene op for grønne investeringer, og danske virksomheder er eftertragtede.

Bjerringbro-virksomheden Grundfos er blandt dem, der er på fondernes radar og tilbuddet til dem var enkelt: "Bare nævn en pris".

Det skriver Børsen.

Den globale klimaaftale, der blev udfaldet af klimatopmødet i Paris, har fået storkapitalen frem i sædet, når det drejer sig om grønne investeringer. Således betyder aftalen, at investorerne har fået sikkerhed for, at verdens nationer fremover vil satse på bæredygtige løsninger.

grundfos

Virksomheder som Danfoss, Velux, Grundfos, Rockwool, og ventilkoncernen AVK er særligt i fokus. Pumpeproducenten Grundfos afslører da også over for Børsen, at de under både klimatopmødet i Paris og topmødet i Davos, var omgærdet af store fonde.

- Jeg troede, at vi skulle tale partnerskab på projekter, men de var klar til at købe Grundfos. Jeg fik at vide, at jeg bare kunne nævne en pris, siger Kim Nøhr Skibsted, kommunikationsdirektør i Grundfos, til Børsen.

Ifølge Børsen, der har været i kontakt med en række unavngivne amerikanske kapitalfonde, bliver det bekræftet, at de er særdeles interesserede i at opkøbe førende selskaber på det grønne område i blandt andet Danmark. En lang række af de tunge spillere øgede da også kraftigt sit engagement inden for grønne investeringer i 2015, hvor eksempelvis amerikanske Goldman Sachs firedoblede sin grønne investeringspulje, der frem mod 2025 ligger på 150 mia. dollar.

/ritzau/FINANS


Onsdag 2

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen