Berlingske Business

G4S har i »visse tilfælde« faktureret forkert

BRITAIN_4gs_Business
G4S har de seneste år været genstand for massiv kritik i en håndfuld forskellige sager, blandt andet om driften af fængsler på Vestbredden. Foto:

G4S er under anklage for at have faktureret de britiske myndigheder for fodlænker til døde fanger og fanger, der var flyttet til udlandet eller tilbage i fængsel.

G4S har i »visse tilfælde« faktureret forkert - det er konklusionen på en uafhængig undersøgelse af G4S' indblanden i sagen, der også omfatter konkurrenten Serco, som G4S selv har fået foretaget via advokatfirmaet Linklaters LLP.

Det skriver G4S i en meddelelse tirsdag.

»Undersøgelsen har bekræftet, at G4S i visse tilfælde fejlagtigt betragtede sig selv som værende kontraktligt berettiget til at fakturere for overvågningsservices, når udstyret ikke var blevet tilpasset eller var blevet fjernet,« skriver G4S blandt andet i meddelelsen.

Samtidig peger undersøgelsen dog også på, at der ikke er nogen beviser for, at G4S-ansatte har handlet kriminelt eller "uærligt" behandlingen af kontrakterne på fodlænker med det britiske justitsministerium.

Undersøgelsen har dog medført, at G4S har udstedt kreditnotaer på samlet 23,3 (207 mio. kr.) mio. pund for fejlfaktureringer foretaget mellem 2005 og maj 2013. En yderligere kreditnota for perioden fra juni i år og indtil nu vil desuden blive udstedt, fortæller G4S, der kalder faktureringsmetoden i strid med selskabets værdier.

Udgifterne er dækket af nedskrivninger i halvårsregnskabet, skriver G4S, der har afholdt omkostninger for 2 mio. pund i forbindelse med den eksterne undersøgelse.

Selskabet understreger desuden, at kreditnotaerne, der er udstedt, ikke nødvendigvis svarer til myndighedernes vurdering af sagen.

»Ministeriet er i gang med en undersøgelse i relation til faktureringerne, og selskabets vurderinger af disse forhold og kreditnotaerne kan afvige fra ministeriets konklusioner. Når disse konklusioner er tilgængelige, vil G4S samarbejde med ministeriet om at løse muligt udestående spørgsmål,« skriver G4S i meddelelsen.

G4S' administrerende direktør Ashley Almanza, som først satte sig i direktørstolen i juni i år, er glad for undersøgelsen.

»Vores meddelelse i dag følger måneders intensivt arbejde fra et uafhængigt advokatfirma og eksterne revisorer, og det er et vigtigt skridt på vejen mod at lukke denne sag og genoprette den tillid, som vi har tjent gennem vores mange tusinde dedikerede og hårdtarbejdende ansatte gennem mange år,« siger direktøren i meddelelsen.

G4S har undskyldt til justitsministeriet for den fejlagtige fakturering, fortæller selskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen