Berlingske Business

Fransk Mercedes-forbud skudt i sænk

pix-mercedes
Foto:

Grundlaget er for spinkelt. Den franske regering har ikke mandat til at forbyde salg af Mercedes-biler, fastslår fransk retsinstans.

Det vakte opsigt, da den franske regering i juli valgte at forbyde salget af en stribe Mercedes-modeller. Den officielle begrundelse var miljøhensyn, men i krogene blev der skreget teknisk handelshindring.

Nu er der dog kommet afklaring på den spegede sag. En fransk retsinstans har nemlig underkendt den franske regerings beslutning om salgsforbud. De franske overdommere mener simpelthen, at miljøundskyldningen er for tynd, skriver erhvervsavisen Financial Times.

Retsinstansen er Conseil d’État, der overvåger regeringens handlinger og tjekker dem for dækning i lovgivningen. Og Conseil d’État mener altså, at regeringen med præsident François Hollande i spidsen ikke kan betegne den omstridte gasart, som Mercedes har valgt at putte i nogle af sine aircondition-anlæg, for en alvorlig miljøtrussel.

Det var ellers, hvad Hollande-regeringen havde gjort, hvilket menes at have bombet Mercedes franske luksusbilsalg ned med 5.000, skriver avisen.

Protesterne over den franske regerings salgsforbud - det teknisk set var et forbud mod indregistreringer af bilmodellerne - har da også været store. EU-Kommissionen gik i gang med at se på sagen i forbindelse med store protestråb fra både de franske Mercedes-forhandlere, Mercedes-ejeren Daimler og den tyske regering.

Flere pegede på, at en mindre tvist om, hvilken gasart, der er den bedste i aircondition-anlæg, ikke kunne begrunde et salgsforbud, der alt andet lige fungerede som en tiltrængt håndsrækning til de hårdt pressede franske bilproducenter.

Modsat forsvarede den franske regering sig ved at pege på, at den gasart (kendt som R134a), der blev brugt i de omstridte Mercedes-modeller, var en af de helt slemme drivhusgasser, der udelukkende blev brugt i bilmodellerne, fordi den tyske regering har valgt at udsætte implementeringen af fælleseuropæiske miljøregler på området, der egentlig skulle være med til at få en ny og godkendt gasart (kendt som R1234yf) i spil.

Daimlers argument var i den forbindelse, at den mente at den nye gasart var for farlig til brug i bilindustrien, da den i modsætning til den gamle gasart er giftig at inhalere.

At den tyske regering har valgt at se stort på de regler, de øvrige EU-lande er ved at indfase, ses nu også på anden vis. Ifølge branchesitet Automotive News Europe vil Toyota nemlig også gå tilbage til den gamle gas, R134a, i de biler, den japanske bilgigant sælger i Tyskland.

Den officielle forklaring er, at Toyota blot vil imødekomme tyske kunders ønske. Om beslutningen om at skifte gasart har noget at gøre med, at den gamle gasart er langt billigere at benytte sig af end den nye, fremgår ikke af Toyotas kommentar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen